OffNews.bg

Стенопис на църква "оскверни православната вяра" в Севлиево

Необичаен стенопис на западната фасада на новопостроената църква "Св. Петка" в ж.к. „Юг“ в Севлиево възмути вярващите в района, предаде сайтът "Добротолюбие".

Според тях рисунката е неканонична и „осквернява храма и православната вяра изобщо“. Миряните са започнали подписка, която да бъде предадена на Великотърновския митрополит Григорий с молба да се погрижи грозният стенопис да бъде премахнат.

OFFNews потърси за коментар Великотърновския митрополит или представител на духовенството в Севлиево, но не успя да се свърже с тях.

Гл. ас. д-р Тодор Енчев от Православния богословски факултет на Великотърновския университет коментира в "Православие" и какво точно не му е наред на стенописа:

"Друг аспект от проблемите с това изображение е хаосът с използваните атрибути, които „светицата“ държи. Кръстът например не е атрибут на св. Петка, понеже той е символ на мъченичество. Света Петка (Епиватска, Търновска, Яшка…) не е мъченица. Явно авторът не прави разлика между трите светици с името Параскева, две от които са мъченици, но не и Търновска! Палмовата клонка също е символ на славата, която мъченикът получава. Изумителна е и короната, която е над главата й, явно заимствана от иконографията на Св. Богородица Царица – един тип заимстван от късната католическа иконография. Определено тази корона няма никакво място тук. В иконографията на светицата няма свитък. Тук обаче виждаме такъв и то без текст. Двете „ангелчета“ обикновено държат венец – отново символ на славата на мъченика, често могат да се видят в икони на мъченици, но тук цялата тази горна част е съвършено нелепа – нито са необходими ангели, нито корони или венци."

Според него нарисуваното не отговаря естетически дори на светско художествено изображение, а по-скоро е пародия.

"От опит мога да кажа, че подобни проблеми възникват основно при новостроящи се храмове, когато инициаторите са откъснати от християнската култура и живота в Църквата въобще и когато разполагат с доста средства, които ги превръщат в независими ктитори. Така те придобиват самочувствието, че всичко се решава от тях, всичко зависи от тях и те са единствен критерий за всичко", допълва той.