След 15 г. катастрофите ще взимат повече жертви от СПИН и туберкулоза
След 15 г. на пътя ще умират повече хора отколкото от СПИН и туберкулоза взети заедно. Това каза секретарят на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата Алекси Кесяков на съвещание, което се проведе днес.
За дискусията в София пристигнаха десетки автоинструктори от цялата страна. На срещата се обсъдиха проблеми, свързани с обучението на младите шофьори, даването на книжки, корупцията на пътя, както и превенцията на пътната безопасност.
По време на дискусията се наблегна на факта, че катастрофите стават все повече, а причините са много - непрофесионализъм, неопитността и невъзможността на младите шофьори да владеят колата, както и това, че "любовта към бензина и скоростта става по-голяма от тази към живота". Кесяков напомни, че "скоростта убива, защото тя определя силата на удара". "Стана практика след всяка катастрофа в някое село да се слагат бабуни. Селото обаче е място за живеене, а не за надбягване", допълни той.
Статистиката става все по-плашеща. Стотици са загиналите при катастрофи през изминалата година, а всеки 4-ти е починал при удар на завой. Според Алекси Кесяков са много хората, които не преценяват колко опасни всъщност могат да са завоите "особено острите леви завои". Той изрази и кардиналното си мнение, че на всеки шофьор, хванат в нарушение при правенето на завои - удар в мантинела, ограда, висока скорост, трябва да му бъде отнета книжката.
Четири вида са катастрофите според класификацията: "семейни катастрофи" - тези, при които умират цели семейства или когато пътниците и водачът са от една фамилия и при инцидент някой от тях умира. В такива случаи баща убива сина си, дъщеря убива майка си и т.н., разяснява Кесяков. Вторият вид са "махленски катастрофи" - "като тая, която стана оня ден", обясни секретарят на комисията по проблемите на безопасността на движението по пътищата, визирайки катастрофата в село Яхиново, при която загинаха петима души. "Махленските катастрофи" са причинени от водачи без книжка, употребявали алкохол или опиати. Има и "трудови катастрофи", станали по време на работа, както и т.нар "успял бизнесмен" - в тази група влиза инцидентът с 4-годишния Паоло в Стара Загора. При тези катастрофи шофьорите толкова са свикнали да нарушават правилата, че дори мислят, че това им е право, разяснява Кесяков.
По време на дискусията се обсъдиха и сериозни проблеми, свързани с взимането на книжка. Инструктори от по-малките градове на страната се оплакаха от липсата на изпитващи. Във Велико Търново, например, се чака със седмици, за да може курсист, взел всичките си часове по кормуване, да се яви на изпит. Също така в повечето градове все още листовките са на хартиен носител, а не на таблети. От началото на тази година навсякъде в страната съотношението между таблети и хартиени листовки трябваше да е 75:25 до пълното премахване на хартиените носители.
Инструкторите се оплакаха и от самите въпроси в листовките. "Първо учим курсистите на правилника на движение, а след това на листовките", сподели автоинструктор от Велико Търново. По думите му част от въпросите били толкова объркващи, че са трудни за разбиране. Също така обхващат и въпроси от няколко категории, което според него също не е правилно.