Пред приземяване са и учебните бойни самолети L-39
След продължаващите проблеми с изтребителите МиГ-29, малкото летящи вертолети, изтеклия договор за логистична поддръжка на транспортните C-27J Спартан, сега и реактивните учебно-бойни L-39ZA са на път да бъдат приземени за неопределено време. В първите месеци на 2018-та година изтича ресурсът на двигателите на летящите L-39ZA.
С приземяването на този тип самолет броят на летящите пилоти ще падне драстично. Имайки предвид, че процедура за ремонт на двигателите все още не е задействана, се очертава самолетът да остане на земята най-малко до края на 2018 г., което ще отвори огромна дупка в подготовката на летателни кадри.
Експлоатацията на самолета, подобно на всички други в нашите ВВС, е съпътствана с продължително прекъсване за цели 6 години от 2007-ма до 2013-та година. От тогава бяха възстановени шест самолета от този тип, които преминаха капитално-възстановителни ремонти. Три от самолетите са вече без изправни двигатели и не летят, а на останалите ресурсът е пред изчерпване. Агрегатите и планерите обаче имат още години остатъчни часове по нальот и календарно време.
L-39ZA е най-летящият самолет във Военновъздушните ни сили. За последните четири години на този тип самолет беше налетян рекорден брой часове. На него се подготвят млади пилоти след начален курс на Пилатус PC-9M, поддържат подготовка и придобиват нови умения пилоти от бойните ни авиобази в Граф Игнатиево и Безмер. Самолетът дава възможност да летят на тези пилоти, за които не достига ресурс на бойните самолети. Самолетът е задължително стъпало за преминаване на един пилот към изтребител МиГ-29 и щурмови Су-25. На самолети L-39ZA се провежда пълна летателна и бойна подготовка във всякакви метеорологични условия, стрелба по земна/морска цел и въздушен бой.
Пред приземяване са често използваните и за цивилни нужди транспорти самолети "Спартан".
В началото на месеца стана ясно, че авиацията ще остане без транспортна авиация от новата година, ако не се отделят пари за поддръжка на самолетите "Спартан". В момента текат преговори с производителя на самолетите, като договорената сума е малко над 17 млн. евро.
В сряда стана ясно, че пред провал са и други две процедури - за ремонта на изтребителите МиГ-29 и за купуването на нови патрулни кораби. Причината за първата процедура е, че тя е обжалвана пред Комисията за защита от конкуренцията от украинската държавна „Укроборонпром“. Военният министър Красимир Каракачанов определи това като саботаж. Ремонтът ще реши поддръжката на 15-те изтребителя МиГ-29 за срок от 4 години срещу 82 млн. лв.
Именно проблемите с удължаване на ресурса на изтребителите доведе до безпрецедентна реакция от страна на бойните пилоти, които масово отказаха да летят. Посочената от тях причина беше, че не се чувстват сигурни да летят със старите изтребители.
При втората процедура българската фирма "Делфин" сама се е оттеглила от подписването на договора, за който МО отдели 820 млн. лв.