Православният свят в очакване на чудото на Благодатния огън
Йерусалим посреща Възкресение Христово и очаква запалването на Благодатния огън. Слизането на Благодатния огън е едно от най-величествените религиозни събития в Източната православна църква, заради което хиляди вярващи от всички православни страни ежегодно се стичат в Йерусалим. Тази година церемонията ще бъде без поклонници и с ограничен брой участници - около десет, но ще се излъчва по телевизията за целия свят.
С решение на Светия синод тази година духовници от Българската православна църква няма да пътуват до Йерусалим, за да пренесат в българските храмове от Благодатния огън, който се очаква да слезе и днес - на Възкресение Христово. Спестените средства от полета се предоставят за лечение на заразени с Ковид-19.
В повечето църкви пазят Свещения пламък от миналата година, така както и в столичния катедрален храм „Света Неделя“, обясни за "Хоризонт" отец Кирил Попов:
„Това е чудо, което става всяка година на Велика Събота на Божи гроб! През тази година наша делегация няма да отиде да вземе Благодатния огън, но за утеха на всички ни в нашия храм ние цяла година пазим това Благодарен огън. И сега тези, които имат желание могат да дойдат и да вземат този Свети Благодатен огън от параклиса на Светия Синод“.
В Румъния Благодатният огън ще пристигне от Ерусалим и ще бъде разпределен сред делегатите на епархиите в страната на летището в Букурещ.
Делегация от гръцки духовници ще донесе от Благодатния огън. В Гърция духовниците за пореден път призоваха към смирение и стриктно спазване на мерките на правителството. Полицията е мобилизирана след призиви в социалните мрежи за религиозен бунт срещу ограниченията и затворените църкви, в които дори и камбаните няма да бият тази нощ.„
Свещенодействието на Благодатния огън започва в утрото на Велика събота и преминава през няколко определени етапа:
Сутринта на Велика събота се загасят всички кандила, а Гробът се запечатва с пчелен восък; В 12:00 в храма влиза православният патриарх и започва традиционната лития с трикратно обхождане на Светия гроб; След Кръстния ход Гробът Господен се разпечатва и свещеникът внася вътре загасеното неизгасящо кандило, което ще бъде запалено от Божествения огън; Патриархът сваля архиерейските одежди – в знак на смирение и благоговение пред Христос – и остава само по бял хитон (стихар). В ръце взима четири връзки с по 33 свещи всяка и влиза в гроба Господен. С него влиза и представителят на арменците, който има право да се намира в пределите на Ангела, откъдето наблюдава патриарха.
Като се намира вътре в Светия гроб, православният патриарх на Йерусалим чете коленопреклонно особена молитва, в която призовава Господ Иисус Христос да даде на хората Благодатния огън като благословение и освещение. Почти в същия този момент Божественият огън се появява и разпространява в храма, при което запалва кандилото вътре в гроба Господен. Свещенодействието завършва с раздаване на Благодатния огън от патриарха, който излиза от Светия гроб.
Чудото със Светия огън за пръв път се случва в Светия гроб в часа на Христовото Възкресение, когато несравнимо ярка светлина изпълва пространството. Евангелието според Лука ни казва, че Мария Магдалина, ап. Йоан, другата Мария и още галилейски жени отиват на гроба Христов при зазоряване. Те виждат запечатващия Гроба камък отместен, а самият Гроб – пуст. Когато още недоумяват какво точно се е случило, пред тях застават двама мъже в бели блестящи одежди и им казват: „Защо търсите Живия между мъртвите? Няма Го тука, но възкръсна” (Лука 24:5-6).