OffNews.bg

ПР общността призова партиите да не ползват интернет тролове

Специалисти от пет български професионални организации в сферата на комуникациите приеха декларация, с която се противопоставят на използването на платени или провокирани коментатори в интернет, познати като „интернет тролове”.

Повод за това е предстоящият старт на предизборната кампания, период, в който обичайно тази практика се активизира.

Организациите, приели декларацията, са Българско дружество за връзки с обществеността (БДВО), Българска асоциация на ПР агенциите (БАПРА), Дружество на ПР специалистите към СБЖ, Българска академична асоциация по комуникации (БААК) и Асоциация на специалистите по комуникации в общините (АСКО). Декларацията е отворена към всички специалисти в комуникациите да се присъединят към нея.

Професионалистите призовават всички политически партии да заявят ясно, че няма да ползват интернет тролове в своите предизборни кампании. Обръщат се също така към медиите и администраторите на страници и групи в социалните мрежи да модерират отговорно коментарите под материалите и да обявяват публично, когато има такива случаи.

„Практиката да се използват тролове е в пълно противоречие с етичните принципи в ПР и може да навреди сериозно не само на личностите, а и на гражданите. Това манипулира и ограничава свободата на избора – нещо, което трябва всячески да избягваме. Всички имаме нужда от честна и открита предизборна кампания, със сблъсък на идеи, а не на подмолни и вредни трикове“, казаха Мануела Тотева, шеф на УС на БДВО и Екатерина Димитрова, Председател на УС на БАПРА по повод съвместната декларация.

В декларацията ПР специалистите се противопоставят категорично и на практиката на създаване и разпространение на фалшиви новини (fake news) и подчертават, че тя влияе негативно върху информационната стойност и ползите за гражданите и може да доведе до сериозни обществени последствия.

Ето и пълния текст на декларацията:

Ние, професионалистите в сферата на комуникациите, членуващи в ПР организациите Българско дружество за връзки с обществеността (БДВО), Българска асоциация на ПР агенциите (БАПРА), Дружество на ПР специалистите към СБЖ, Българска академична асоциация по комуникации (БААК) и Асоциация на специалистите по комуникации в общините (АСКО), агенции и индивидуални специалисти в ПР,

Водени от намерението постоянно да работим за чиста информационна среда и за възможности за свободен избор и съобразявайки се с етичните принципи и ценности, приети в Етичен кодекс на ПР специалистите в България, декларираме следното:

Категорично обявяваме практиката за да се използват „платени или провокирани коментатори в социалните мрежи и онлайн медиите“, известни като „интернет тролове“ за неетична и вредна. Разграничаваме се от използването на платени или провокирани коментатори в социалните мрежи и онлайн медиите и още веднъж заявяваме, че няма да ги използваме в политически или други кампании.

Противопоставяме се на практиката на създаване и разпространение на фалшиви новини (fake news) и приемаме, че това влияе негативно върху информационната стойност и ползите за гражданите.

Всичко това е особено опасно в предизборна ситуация и може да повлияе негативно не само върху изкривяването на резултатите, а и върху отделни хора и техните репутации.

В тази връзка призоваваме:

- Всички политически партии ясно да декларират, че няма да използват платени или провокирани коментатори (интернет тролове) в своите кампании

- Всички комуникационни организации, сдружения и практикуващи специалисти да подкрепят настоящата декларация и също да се ангажират с това

- Всички медии да модерират отговорно коментарите под материалите и да изтриват тези, за които си личи, че са платени или провокирани и/или използват обидни и нецензурни думи

- Всички администратори на страници, групи или други форми на масова организация в социалните мрежи, да модерират коментарите под постовете.

- Всички професионалисти, представители на медии и администратори на страници да обявяват публично кои са интернет троловете

Вярваме, че тези действия ще допринесат за създаването на по-добра информационна среда и осъществяването на по-добре информиран избор.