Откриха Централни хали - впечатляващ като дизайн магазин и културно средище
Столичните Централни хали отвориха своя магазин Kaufland днес, в четвъртък, 23 май. Инвестицията на търговската верига за реставриране на обекта е 50 млн. лв. В деня преди официалното откриване журналисти и гости видяха отвътре реновираната сграда и се разходиха из най-невероятни кътчета на това ново съкровище в центъра на София, водени лично от Иван Чернев, младият и вдъхновен главен изпълнителен директор на Kaufland.
Като част от политиката за социална отговорност, веригата се бори с paзxищeниeтo нa xpaнa чрез нaмaлeниятa си, които cпecтявaт нaд 11 млн. ĸг. хранителни oтпaдъци годишно. Но чрез реставрирането и обживяването на Централни хали инвеститорът се е постарал да е и културно, и образователно, и исторически отговорен и посветен на начина, по който софиянци и гостите на столицата прекарват дори времето си за пазар.
Халите са ремонтирани изцяло в духа на оригиналния замисъл на архитект Наум Торбов. Възстановен е часовникът в кулата на сградата, който софиянци никога не са чували да работи досега. А фонтанът, който краси централната зала, е изработен отново по оригиналния проект на архитекта – произведен е в България, но със специален зелен мрамор от Индия. Цялата търговска площ е елегантно декорирана и наистина изглежда като скъп магазин в някоя европейска столица, докато всъщност цените му са много добри и конкурират другите гиганти на пазара. Правят впечатление многото намаления, обозначени с червен етикет. Магазинът е чист, лъскав и елегантен, различен от формата на Kaufland, които поначало залагат на неформален дизайн и удобство. Освен дизайна и голямото многообразие от стоки, прави впечатление и акцентът в полза на българското производство, а пресните меса, плодове и зеленчуци, сирена и печива, както и богатият избор, със сигурност ще направят Халите център на търговията в града.
Търговската част, която е "покритият пазар" под покрива на Централни хали предлага близо 14 хил. стоки и заема 1800 квадрата. Българските доставчици на месо, риба, млечни храни, хляб, плодове и зеленчуци са около 170. Магазинът в Халите осигурява и 90 нови работни места. В него се намира най-дългата свежа витрина за хранителни продукти в България – тя е с дължина 20 метра. Магазинът е действително много впечатляващ с неговите 85 вида риба и рибни продукти, както и със 140 разновидности прясно изпечени хлябове и закуски.
Посетителите могат да седнат на „площада“ около фонтана, който е в средата на първия етаж, както и в запазената част от терасата на втория етаж с места за хранене, откъдето се вижда цялата площ и прекрасната метална решетка, чийто оригинал е бил произведен от самия Айфел в Париж, както и в интерактивната зона за археология и история в сутерена, където има и игри за децата, и възможност за VR разходка. Виртуалната реалност (VR), която ни пренася в древна Сердика, е като машина на времето – впечатляваща, автентична, запомняща се, и също е изработена в Париж. А точно до нея се разгръща културното пространство, което може да приема разнообразни форми и ще служи за различни културни и медийни, образователни и други събития. Запазени, реставрирани и добре експонирани са и части от древна Сердика. Това се е случило благодарение на експертите от Регионален исторически музей – София. На ниво "сутерен" е консервирано част от археологическото наследство на града ни. Непосредствено до останките от защитната стена на Улпия Сердика и запазената римска баня е зоната за история и култура, която също е със свободен достъп.
Пак там, в сутерена, е и най-голямата детска книжарница в България на площ от 500 кв. м. Прави впечатление вниманието към децата – за тях в книжарницата има Приказна гора, Пещера на желанията, Дърво на мечтите, Магична гъба, Лудият Шапкар – дело на сценографката Деница Аргиропулос.
С ръчно задвижване на махалото на 110-годишния часовник на Централни хали беше официално открита възстановената историческа сграда в гр. София. След близо една година мащабни дейности по реконструкция и реставрация, от днес емблематичният „покрит пазар“, проектиран през 1906 г., отваря врати за първите си посетители.
Преживяване е да срещнеш такъв бизнес, защото подобни големи жестове дават надежда за друг вид цивилизационен просперитет, който на национално ниво задължително се свързва не само с благополучието, покупателната способност и БВП, но и с културната и образователна политика – не само на държавата, а и на частния бизнес в нея.