Опит, качествени съставки и достатъчно време: Рецептите за хубав хляб и добро партньорство имат общи съставки
Има ли общо в рецептите за хубав хляб и добро партньорство? Оказва се, че да – опит, качествени съставки и достатъчно време, за да може всичко да се случи по най-добрия начин.
Партньорството между Лидл България и пловдивският производител на хляб и хлебни изделия "Хебър" е доказателство за това. Както казват "замесените" в нея – тя е резултат от дълъг съвместен труд, споделяне на ноу-хау и продуктови иновации.
"Хебър" е един от ключовите партньори, които ежедневно осигуряват опакован хляб, както и хляб и печива за "Фурната на Lidl". В работата си не отстъпват от поетия ангажимент пред най-голямата верига в Европа и пред клиентите, да произвеждат продукти, които са качествени, вкусни и с аромат, който напомня на домашно приготвен хляб.
Елина Христова-Петкова, Лидл България и Поликсения Димова, мениджър "Корпоративни клиенти" в групата "Симид"
Как пловдивската компания пази традициите в месенето на хляб в завода си и как сътрудничеството с Lidl осигурява пазар за продуктите им в 10 европейски държави – разказват Поликсения Димова, мениджър "Корпоративни клиенти" в групата "Симид", част от която е и "Хебър", и Елина Христова-Петкова, ръководител в отдел „Стоково снабдяване“ на Лидл България.
Малко или много са почти 14 години за едно партньорство и какво стои зад успешните резултати, които постигате съвместно с Lidl?
Поликсения Димова, "Хебър": Като компания, която произвежда продукт, при който има ферментация, знаем, че доброто качество изисква време. Всяка нова рецепта, която разработваме заедно с нашите партньори от Lidl, изисква месеци тестове, промени в продуктите, в количествата, в технологиите, нови тестове и така докато стигнем до най-добрия продукт като качество, вкус и визия. Затова винаги подхождаме с необходимото търпение и изключително внимание към всеки детайл.
Така е и с нашето партньорство. Необходимо е време, за да разгърнем потенциала си, а с годините ставаме все по-добри. Зад нашите успехи стои много труд, съвместно разработване на новите продукти, топ маркетингови умения на колегите от двата екипа, креативност на технолозите и добра комуникация. Бих добавила и опит –групата ‚Симид“, част от която е и "Хебър", се занимаваме с производство на хляб и хлебни изделия вече 30 години, а от 20 години развиваме сегмента на замразените хлебни продукти, при които сме пионери в родното производство. Потребителите ни познават като производителите с най-високо качество хляб и хлебни изделия. За нас беше изключително признание фактът, че Lidl ни гласуваха доверие да бъдем един от основните им български доставчици. Това ни мотивира да работим за постоянното надграждане и развитие на нашето производство.
Елина Христова-Петкова, Lidl: Работим с "Хебър" от стъпването на Lidl в България през 2010 г. Тогава започнахме с 18 артикула, а днес вече предлагаме близо 50 техни продукта – както печива от "Фурната на Lidl", така и опаковани хлябове. Това е история на успеха, която се развива постепенно, година след година. Тя е резултат от дълъг съвместен труд, споделяне на ноу-хау, съвместна разработка на рецепти и нови продукти и продуктови иновации. "Хебър" е един от ключовите ни партньори, с когото съвместно и ежедневно влагаме много усилия, за да може хлябът и печивата от "Фурната на Lidl" да са качествени, вкусни и с аромат, който напомня на домашно приготвен хляб.
А как се постига качество и вкус на домашен хляб в промишлено производство като вашето?
Поликсения Димова, "Хебър": Чистите съставки, технологията, процесите, които следваме, са в основата на добрия и качествен продукт. Всички процеси в производството, пакетажа, съхранението и транспорта на продуктите при нас подлежат на стриктен вътрешен контрол чрез интегрираната IFS FOOD система. Това е международен стандарт за безопасност и качество на храните, който ние като производител защитаваме регулярно. Освен това, всички процеси, които прилагаме в нашето производство, подлежат и на постоянните необявени одитни проверки както от Lidl, така и от независими организации и държавни контролни органи.
Но за истински успешните продукти, много важен е и вкусът. За да постигнем това, във всеки наш продукт технолозите ни влагат постоянни усилия и много внимание. Много държим на бавните процеси на втасване, които ни дават възможност за използване на значително по-малко мая. Осигуряваме достатъчно време и за охлаждане на продукта, на което дължим запазването на неговите качества и трайност. Съхранихме българските традиции в бавното замесване и втасване на хляба, добавихме съвременните технологии и постигнахме 6 часа от замесване до пакетиране на вече готовия за експедиция продукт. Бавната ферментация разгръща аромата на хляба, обогатява вкуса му, развива перфектната структура на продукта и в резултат получаваме нашите добре познати хлебчета с -"пухкава средичка и хрупкава коричка".
Постигаме необходимото време за тези процеси с дълги поточни линии – пътят, който изминават нашите печива от замесването до готовия продукт, е приблизително 200 метра, като на няколко етапа използваме компютърен контрол на рецептурата, процесите на втасване и изпичане, както и на теглото на продукта.
Кои са съвместните проекти и продукти, които ви карат да се гордеете с работата си?
Поликсения Димова, "Хебър": Те не са никак малко, но като усилие, важно и за нас, и за потребителите, мога да отлича например проекта "Чист етикет" – мащабна програма, обхващаща всички етапи в създаването на един продукт, от намиране на точната рецепта до пакетирането и експедирането на продукта. Целта на програмата е създаване на продуктова гама само с естествени натурални съставки – без консерванти и хидрогенирани мазнини. Днес можем да се похвалим със 100% чиста листа от продукти.
Гордеем се и с всички артикули, които сме разработили заедно с Lidl. Бих отбелязала няколко от „топ артикулите“, които устояват и до днес в конкуренцията и изобилието в асортимента, те още са в най-продавания асортимент – такива са зеленчуковият хляб, хляб с картофено пюре и лук, хляб със семена, както и, разбира се, козунаците, на които запазихме автентичния вкус и вид.
Можем да посочим и програмата на Lidl за по-малко сол в продуктите, по която работим от 2020 г. До момента сме намалили солта в 23 продукта с около 20-25% или 13,5 тона за година само в продукцията на "Хебър".
Елина Христова-Петкова, Lidl: Това, че намалихме солта в името на здравето на нашите клиенти, определено заслужава внимание. През 2017 г. Lidl беше първата компания на пазара за търговия на дребно с хранителни стоки, която разработи цялостна стратегия за намаляване на солта и захарта в асортимента от собствени марки като част от своята Политика за осъзнато хранене и "Хебър" е една от компаниите, с които реализирахме това на практика.
Продуктите, които създаваме съвместно с тях, са резултат от много анализи на пазара и вкуса на потребителите Подобряваме рецепти, търсим нови суровини и винаги се стремим към това да предложим нови и интересни продукти. Заедно с нашите партньори от "Хебър" пуснахме в продажба кръгли хлябове, които към момента бяха рядкост на пазара ни. Предложихме на потребителите също хлябове от лимец, изключително успешни ръжени и пълнозърнести изделия. Създадохме и зеленчуков хляб, в който събрахме любимите зеленчуци на поколения българи. А козунаците от "Фурната на Lidl", които вече няколко години предлагаме за Великден, са най-успешните артикули от акционния ни асортимент.
Какви други ползи отчитате от съвместното партньорство?
Поликсения Димова, "Хебър": Качествените продукти, които създаваме с Lidl, водят и до много добри бизнес резултати. Оборотите ни с Lidl растат постоянно, като за последните три години ръстът на годишна база достига средно 20% – общо на местния и на външни пазари, като всеки ден средно експедираме по 10 камиона за Lidl. Затова можем с гордост да кажем, че годините на партньорство с Lidl го отрежда като наш стратегически партньор.
Съвместната ни работа отвори пред нас и редица европейски пазари, на които вече можем да се наречем "доказан производител". Високите изисквания на Lidl към качеството, логистика, организация на доставка ни помогнаха да усъвършенстваме всички процеси в нашите производства до нива, които смело можем да заявим ни помогнаха да достигнем нивата на лидерите в нашето производство в Европа.
Новите пазари наложиха и много инвестиции в нови производствени мощности и иновации от наша страна. Инвестирахме в две нови линии за багети и земели, които са в размер на близо 15 млн. евро обезпечаващи както количествено, така и качествено възможностите на "Хебър" като компания и гарантирайки нашата стабилност и надеждност като партньор.
Елина Христова-Петкова, Lidl: За нас работата с "Хебър" е възможност да предлагаме на нашите клиенти вкусен и качествен български хляб. През годините сме изградили устойчиво партньорство, което ни позволява да бъдем гъвкави, иновативни, да предлагаме най-добро съотношение качество-цена. Това е успешната формула, която работи не само на нашия пазар, но и в търговската мрежа на Lidl в редица европейски пазари. "Хебър" е една от първите компаниите, с които реализирахме експорт на български продукти изобщо. Първият съвместен беше през 2012 г. в Румъния. Днес "Хебър" изнася за 10 държави, а за последните три години експортният им оборот с Lidl расте средно с 10% годишно. Българските продукти срещат огромен интерес от европейските потребители. Абсолютен лидер в износа е познатият на клиентите на Lidl хляб със семена, следван от земелите. Специализацията на "Хебър" в последните години в производството на багети с втасване на тестото 24 часа, беше много бързо и високо оценена от клиентите ни в Гърция, Словения. С особено вълнение очакваме и резултатите от полския пазар, който е изключително конкурентен. Предстоят ни и първи доставки в Литва. Това е изключително удовлетворение за нас, защото по този начин доказваме високото ниво на българското производство в един много конкурентен бизнес, а ползите от това са за всички.