OffNews.bg

Над 1200 обаждания към телефонната линия за деца само за 16 дни

От началото на месеца до 16 октомври на националната телефонна линия за деца 116 111 (НТЛД) са постъпили 1218 обаждания, съобщават от Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД). 

Проведени са 404 консултации, регистрирани са 45 сигнала за дете в риск, които са предадени на компетентните институции. За същия период са постъпили и две обаждания за деца в риск от самонаранявания. От началото на годината са приети общо 20 сигнала за деца, споделящи мисли за самоубийство.

Един от постъпилите случаи е за дете, изпаднало в емоционална криза, след като е изоставено от майка си и бащата поема грижите за него. Сигналът е подаден от роднина на семейството. Състоянието на детето е тревожно, защото изразява готовност да посегне на живота си. Своевременно близките му получават подкрепа от консултантите на линията и са насочени към подходящи специалисти и услуги, така че да се работи по най-добрия начин с тях и с детето, съобщават от ДАЗД. 

Консултация е потърсена и от медицинско лице, което съобщава за дете с повече от един опита за самоубийство, което към момента на обаждането е настанено в тежко състояние в детско отделение на болница. По думите на обаждащия се детето е в съзнание и веднага с него е проведена консултация от психиатър.

Въпреки това психическото му състояние е нестабилно и се нуждае от 24-часов надзор, за какъвто болничното заведение няма ресурс. От болницата търсят незабавна помощ от органите за закрила на детето. Случаят веднага е предаден на компетентните институции, а с детето и близките му е започнала активна работа.

Деца също търсят помощ на националната телефонна линия. В едно от обажданията малолетни са притеснени за своя приятелка, която от известно време развива самонараняващо се поведение и често споделя за суицидни мисли. От думите им става ясно, че момичето се самонаранява и в училище. След разговор с консултантите на НТЛД 116 111 малолетните получават психологическа подкрепа, а с детето, имащо суицидни мисли работят специалисти, казват от ДАЗД.

Консултантите на линията успяват да предотвратят самоубийство на майка с малко дете, която сама е потърсила помощ. Суицидните ѝ мисли са породени от тревожността, че не е добър родител. Оказана е психологическа помощ. 

"Всички тези случаи за пореден път показват колко е важно доверието в Националната телефонна линия 116 111. За пореден път може да кажем, че едно телефонно обаждане може да промени нечия съдба. На всеки – дете, възрастен, може да се случи нещо, с което да няма сили сам да се справи. Нека децата и възрастните, които полагат грижи за тях, да знаят, че на НТЛД 116 111 има кой денонощно безплатно и анонимно да ги изслуша и да помогне", коментира д-р Теодора Иванова, председател на ДАЗД.