МОН с 14 мерки за по-добро управление на оперативната програма
14 мерки за по-добро управление на Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж" разработи Министерството на образованието в отговор на предварителния доклад на ЕК след одита на програмата от октомври 2016 г. Те бяха включени в плана за действие, приет днес от Министерския съвет, съобщи пресцентърът на МОН.
Управлението на програмата вече е отделено от изпълнението на проектите, възложени на звена в Министерството на образованието и науката. Още от февруари 2017 г. ръководител на Управляващия орган (УО) е заместник-министър на образованието и науката. Подготвени са промени във вътрешните правила за документооборота в МОН, които да осигурят функционална независимост на Главна дирекция „Структурни фондове и международни образователни програми“ като УО на ОП НОИР.
Целта на документа е да предложи решения на проблемите, констатирани от одиторите при изпълнението на втора и трета приоритетна ос на ОП НОИР, свързани със средното и висшето образование. Предварителният одитен доклад беше изпратен до МОН през февруари 2017 г. след предупредително писмо за замразяване на междинните плащания. Управляващият орган на оперативната програма започна незабавни преговори с ЕК, за да съгласува действията си в отговор на препоръките на одиторите и с това да намали до минимум риска от загуба на средства.
До края на май в МОН ще приключи анализът на изпълнението на действащите проекти по ОП НОИР, изпълнявани от министерството. Оценяват се ефективността на дейностите и възможностите за нейното повишаване. Планът за действие предвижда анализ на капацитета на МОН да изпълнява проекти.
Според документа до юли 2017 г. трябва да бъде извършен преглед и анализ на съответствието между дейности и разходите за изпълнението им в издадените заповеди за финансиране. Ще бъдат проверени също извършените оценки както на финансираните, така и на отхвърлените проекти.
Заложен е анализ на проведените и непроведени процедури за избор на външни експерти, които участват както в екипите за организация и управление на проектите, така и в същинските дейности. При необходимост ще бъде наложена финансова корекция. Ще бъдат изготвени и вътрешни правила на МОН за избор на експерти, които да бъдат включени в екипите за организация и управление на проекти, по които изпълнител е министерството.
Подготвена е промяна в устройствения правилник на министерството, с която функциите на всички дирекции с изключение на „Структурни фондове и международни образователни програми“ се допълват и с такива по кандидатстване, изпълнение и отчитане на проекти, съфинансирани от европейските структурни фондове.
В бъдещите процедури за отпускане на безвъзмездна финансова помощ МОН може да бъде ползвател на средствата само по изключение, в много ограничени случаи и ако за това има солидни аргументи.
В Плана за действие е заложена и промяна в начина на изпълнение на финансираните проекти, като до края на 2019 година те ще бъдат изведени от МОН и прехвърлени на други изпълнители. Предвижда се и промяна в структурата на самия управляващ орган.
В момента се работи и по системите за управление и контрол по програмата, както и по правилата за работа на оценителните комисии. Предвижда се в структурата на управляващия орган да се обособи самостоятелен отдел „Оценка и договаряне“. Планирано е също да се подобри контролът върху работата на оценителите.
Планът залага на привличане на експерти с опит в управлението и изпълнението на проекти. Ще бъдат организирани и специални обучения за служителите в няколко посоки. Част от тях са свързани с повишаването на капацитета им за управление и изпълнение на проекти. Други ще бъдат насочени към предотвратяване, разкриване и конкретни мерки в случаи на нередност или измама, включително при конфликт на интереси.