Лозанов: Пропагандата и тайните служби са едно и също
Хибридната война включва и тайните служби. Пропагандата и тайните служби в някакъв смисъл са едно и също. Основните пропагандни линии се изготвят от тайните служби и стават това, което наричат опорки. За хибридната война се вербуват говорители и се създават фабрики за тролове.
Това заяви бившият председател на Съвета за електронни медии доц. Георги Лозанов по време на журналистичеко обучение, организирано от БТА и Европейския парламент.
Той говори по темите постистина и хибридна война в контекста на войната в Украйна. "Постистина" бе избрана за дума на годината през 2016 година. Според доц. Лозанов т.нар. постистина заменя фактите с емоции, като за разпространението ѝ най-много помагат социалните медии.
По думите на Лозанов пропаганда, идваща от Изток на Запад, се опитва да промени световното властово разпределение чрез постистината и хибридната война.
Той заяви, че в света на постистината обективните факти се възприемат като по-малко влиятелни, отколкото емоциите и личното мнение. Според него така индивидуалните мнения заглушават фактите и формират мнението на хората срещу собствения им интерес.
"Постистината е нещо като социален махмурлук. Брекзит е идеален пример: британците взимат решение, което не е полезно за тях - с идеята, че е много добро. Те се усещат чак когато излизането им от ЕС не може да бъде спряно", изтъкна той.
Георги Лозанов е на мнение, че социалните мрежи са хибрид на публично-частна комуникация и че там личните мнения и емоциите имат по-голямо значение от фактите и истината.
По думите му неслучайно аудиторията във Фейсбук се нарича “приятели”. "Това е информационен битак, където се общува в публично-частни отношения. Там по-лесно от всяка медия можеш да подмениш фактите с емоции - хейтърство", каза доц. Лозанов.
По въпроса за хибридната война Лозанов коментира, че това е "пропаганда плюс корупция". Според него пропагандата има говорители, които обикновено се привличат по корупционен път. Той е на мнение, че въпросните говорители трябва да имат интелектуални качества, защото няма как сами да станат нейна жертва.
Доц. Лозанов изтъкна, че пропагандните говорители използват силни думи и етикети, за да будят силна ненавист и хейтърство.
Според него кремълската пропаганда е започнала да се разпространява, когато в Москва се е укрепило управление, на което му се струва несправедливо разпадането на СССР и загубата на влияние:
"Това има много връзка със старите съветски служби, защото са оставени с усещането, че са виновни за разпада на СССР. Затова сега трябва по някакъв начин да си върнат влиянието и да се върнат тези зони на влияние."