Lidl засилва ангажимента си по отношение на климата: Нулеви нетни емисии до 2050 г.
Lidl, един от най-големите търговци на дребно на хранителни стоки в Европа, се ангажира да постигне Net Zero до 2050 г. във всички бизнес звена и вериги за доставки. Това означава, че компанията ще намали емисиите си на парникови газове възможно най-близо до нулата до 2050 г. Целта за нулеви нетни емисии включва емисиите в Oбхват 3 (Scope 3), т.е. нагоре и надолу по веригата на стойността на Lidl. Именно тук се генерират повече от 90% от общите емисии на компанията.
Обединяване на усилията за намаляване на емисиите
За да се насочи към постигане на нулеви нетни емисии, Lidl разширява своята стратегия за климата, като включва нови конкретни цели в Oбхват 3: до 2034 г. компанията има за цел да намали емисиите си на парникови газове в селското стопанство, горското стопанство и други видове земеползване с 42,4% ("емисии FLAG"). Lidl се ангажира също така да намали с 35% емисиите си в енергийния и промишления сектор ("емисии E+I") за същия период1.
За постигането на тази цел Lidl ще работи в бъдеще още по-тясно със своите партньори и доставчици. Компанията е поела ангажимент към най-големите си доставчици, които са отговорни за 75% от свързаните с продуктите емисии от Oбхват 3, да постигнат цели за намаляване на емисиите до 2026 г. в съответствие със Science Based Targets Initiative (SBTi). SBTi е глобална инициатива, която подкрепя компаниите в определянето на научнообосновани цели за намаляване на емисиите на парникови газове в съответствие с най-новите научни данни за климата. Lidl подкрепя и дава възможност на своите доставчици да постигнат тези цели чрез подходящи мерки.
Вече постигнати етапи от стратегията за климата
Към днешна дата Lidl вече е спестила 52% от оперативните си емисии на CO2 (Oбхват 1 и 2)2 на глобално ниво. За това в голяма степен допринася използването на възобновяеми енергийни източници: от 1 март 2022 г. на всички пазари, в които оперира, компанията използва 100% зелена електроенергия - във всички магазини, логистични центрове и офис сгради.
Конкретно в България успешно са приложени и други мерки, като например:
• Към днешна дата Лидл България има изградени фотоволтаични системи на двата си логистични склада - всеки с мощност от 1000 kWp, и на 51 магазина. Само за миналата година инвестициите на компанията в изграждане на фотоволтаици надхвърлят 7 млн. лв. като почти толкова са планираните средства и за 2024 финансова година.
• Лидл България активно работи за повишаване на енергийната си ефективност чрез модернизиране на оборудването и внедряване на съвременни интелигентни системи за мониторинг и управление на енергията.
• Всички магазини, собственост на компанията, са сертифицирани по ISO 50001 „Системи за управление на енергията“ и по стандарта EDGE за зелено строителство, като целта е да се изгради ясен и систематичен подход за постигане на непрекъснато подобряване на енергийната ефективност.
• Лидл България активно разширява растителния си асортимент, а през март трайно намали цените на веган и вегетариански продукти под собствената си марка Vemondo. Така цената им става идентична на техните конвенционални алтернативи като част от ангажимента на компанията в подкрепа на осъзнатото хранене и опазване на климата
• В допълнение към мерките на оперативно ниво, компанията стартира и дългосрочна социално отговорна информационна кампания под надслов #ХраненеСмисъл. Нейната цел е да провокира необходимия широк обществен разговор за осъзнатото хранене и това как можем да се храним пълноценно и здравословно с мисъл за Планетата ни – за климата, биоразнообразието и ресурсите.
"Lidl вече постигна значителен напредък в опазването на климата. Искаме да предлагаме на клиентите си продукти на достъпни цени, които са в съответствие с нашите цели за опазване на климата", казва Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на Лидл България. "Изменението на климата е едно от най-големите предизвикателства на нашето време. С амбициозни цели и решителни действия ние в Lidl поемаме тази задача и даваме своя принос, за да бъдем част от решението."
Science Based Targets: ангажимент към науката
Научнообоснованите климатични цели, които компанията изпълнява от 2020 г. насам, са централен компонент от стратегията на Lidl за климата. Lidl е формулирала своя собствена стратегия за климата с допълнителни климатични цели като част от стратегията за климата на дружествата от групата Schwarz. Климатичните цели на Lidl допринасят за научно обоснованите цели на дружествата от Групата Schwarz и се основават на научните методи на SBTi. Schwarz Group се присъедини към инициативата още през август 2020 г., за да помогне за постигането на целта от 1,5 градуса, заложена в Парижкото споразумение за климата.
Lidl поема отговорност и допринася за постигането на целите, заложени в Парижкото споразумение, със своите активни действия в областта на климата като част от международната си CSR стратегия.
------
1. В сравнение с 2022 г.
2. Постигнати цели към финансовата 2023 година спрямо финансова 2019 година.
3. С изключение на договорите за доставка, които не могат да бъдат повлияни от Lidl, например за индивидуални имоти под наем с ангажименти за доставка на електроенергия.