Кои са характеристиките на добрия работодател?
Кои са отличителните черти на добрия работодател? Тази тема анализира HR консултанът Сюзън Хийтфилд в свой материал за The Balance Careers. На първо място поставя сигурността на работното място. Челната му позиция не е изненада и е разбираема реакция на хората да търсят стабилност и предвидимост, в резултат на COVID-19. Затова и работодателите, които успяха да гарантират на служителите си подобна увереност, спечелиха голям кредит на доверие, който ще оказва влияние върху имиджа им дългосрочно.
Като друга отличителна черта на желаните работодатели тя посочва възможностите за кариерно развитие. Интересна е зависимостта на този фактор от възрастта и образователния ценз на служителите, както и как те го оценяват като тежест в сравнение със заплатата. По-младите и тези с по-висока квалификация са по-склонни да направят компромис със заплащането в началото на кариерата си, ако имат обаче ясна перспектива за растеж на работното място. За по-възрастните служители обаче и тези с по-ниска квалификация, възнаграждението има по-голяма тежест.
През последните години все повече нараства значението на фактора баланс работа – личен живот. Тази тенденция отразява цялостна и трайна промяна в ценностната нагласа на хората. За тях пълноценният начин на живот и намирането на хармония в ежедневието все повече се превръщат в ключова мотивация при избора на работно място. Затова и очакванията са, че този критерий ще придобива все по-голяма тежест при следващите поколения и ще продължи да бъде важен и търсен.
Сред другите отличителни черти на добрия работодател, описани в материала, попадат и характеристики като корпоративната култура, насърчаващата работна среда, признанието, приятелската работна атмосфера, коректните и прозрачни отношения.
В България нещата не изглеждат по-различно. Според Катерина Шопова, директор „Човешки ресурси“ в Лидл България, независимо от професионалната си област и въпреки кризата, при избора на работно място, хората се интересуват не само от финансови параметри, но и от емоционални показатели. Tя споделя, че пандемията засилва тежестта на фактори като заплата, сигурност и грижа за здравето и безопасността на служителите, но заедно с тях важно място в мотивацията заема и цялостната корпоративна култура, откритата и честна комуникация, лидерството, така че хората да се чувстват спокойни и уверени дори в несигурни времена. Според нея това са и част от причините, поради които наскоро Лидл България попадна в ТОП 3 на най-желаните работодатели в страната, според проучването Employer of Choice. Високата оценка за компанията се препотвърждава и от младите – в проучване на Manpower, проведено сред 350 български студенти в периода февруари-април тази година, Лидл България отново е най-желаният работодател в ритейл сектора и в ТОП 5 на най-предпочитаните работодатели в страната.
„Вярвам, че зад тези две признания стоят устойчивите работодателски практики на Lidl – стабилността, която осигуряваме на своите служители, възможностите за развитие, искрената грижа и насърчаваща работна среда“, обяснява тя. В своята съвкупност обаче всички тези политики, според нея, са само „върхът на айсберга“, под който лежат не толкова видимите на пръв поглед, но фундаментални за здравето на всяка компания ценности. „Това, което обединява хората в Lidl и ни прави силни като екип, са именно ценностите, които споделяме – коректни, отговорни, целенасочени, динамични и сърцати. А когато хората в една компания припознаят ценностите й като свои и ги живеят всеки ден, тогава усилията им поотделно и на всички заедно придобиват смисъл и работата ги удовлетворява дългосрочно. Това е и което стои в основата на успеха на Lidl“, допълва тя.