Къщата на гражданските организации или какво е общото между предприемачеството, доверието и активизма
Бизнес хората ще ви кажат, че всеки бизнес е близко до хората. За социалното предприемачество това важи в пълна сила. Ако не гориш в идеята, ако нямаш смелостта да присвиеш очи, казвайки „Еврика!“, когато всъщност е трудно, по-добре е да не се захващаш.
Предприемачеството
Ако питате Ани, програмен директор в Български център за нестопанско право (БЦНП), предприемачеството е начин на възприемане на света. Гледната точка, която насочва мисълта към решението, а не към проблема. И хъсът, с който всяко действие е активна крачка към решението, и с който малките препятствия по пътя стават възможности да докажем, че решението си струва. Ани в момента ръководи програмата за социално предприемачество на БЦНП, която е в своето 9-то поредно издание. През програмата са преминали повече от 170 организации, подкрепени да започнат социален бизнес, който да помогне постигането на кауза им.
Ани по време на журирането в конкурса „Най-добър бизнес план на НПО“
Български център за нестопанско право (БЦНП) е организация, която подкрепя хората в България да могат свободно да се сдружават и да работят заедно за обществено полезни цели. В едно демократично общество гражданските организации са важен елемент за позитивна промяна и основната мисия на БЦНП е да помага организациите в България да работят по-успешно, като намират и прилагат решения на значими за всички ни обществени проблеми всеки ден. Това прави гражданските организации „идеалните социални предприемачи“.
Освен да развива програма за социално предприемачество, преди 4 години БЦНП стартира и собствен предприемачески проект: Къщата на гражданските организации. Проблемът: организациите често нямат достатъчно ресурс да си позволят самостоятелен офис, още по-малко на централно място в София. Проблем е и че липсва едно място – физическо пространство, където организациите да знаят, че могат да срещнат други себеподобни, да намерят подкрепа от съмишленици, да направят събитие, работна среща или друго и да се чувстват като у дома си. Всъщност, Къщата решава този проблем. Разбира се, не за всички. През 2019 г. 14 граждански организации обитават Къщата – в самостоятелни офиси и споделеното работно пространство.
Доверието
Доверието е ключов фактор за реализирането на една идея. Колкото и добро решение да сте измислили, ако никой не повярва в него, е много възможно решението да остане само добра идея. Когато гражданските организации стартират социален бизнес именно доверието е техният основен капитал: доверието на техните партньори и дарители, на сподвижниците, на общността, с която и за която работят.
„Помня откриването на Къщата. Бях още доброволец в БЦНП и бързах след работа за събитието с едно цвете в ръка – още стои снимката ми оттогава на таблото в Къщата. Всъщност, БЦНП беше първата гражданска организация, която срещнах в живота си и начинанието Къщата на гражданските организации беше още един сигнал за мен, че има дейни хора в България, които не чакат промяната да се случи, а я случват самите те, обединени около общи идеи.“
Таблото с обитатели и приятели на Къщата
Къщата на гражданските организации е споделено пространство за работа и сътрудничество между активни хора и организации. Самостоятелни офиси или коуъркинг, зали за срещи с интересни личности и събития, които променят света ни - Къщата е място, където ще намерите всичко под един покрив.
Среща на общността в Къщата, ноември 2019 г.
Активизмът
Активирането на гражданска енергия е същинската мисия на Къщата. Освен подкрепата за организациите, пространството за работа и срещи цели именно това – обмяна на идеи, намиране на нови решения, нови съмишленици и съдейци. През 2019 г. в Къщата са проведени над 140 събития, с почти 1400 участници и повече от 40 сътрудничества в името на смислени каузи.
За срещи между активни граждани-студенти и активни граждански организации се отваря Къщата през тази година. Защото има проблеми за решаване и активирането на подкрепа от младите, търсещи хора, създаването на доверие у тях, че има организации, на които им пука и всеки ден работят за положителна социална промяна, е важно, ако общото решение, към което се стремим е здраво и обединено гражданско общество.
Среща от поредицата „Вихрогонци“
Печалбата на Къщата на гражданските организации, както и на всеки друг социален бизнес на гражданска организация, не се измерва в пари. Често, паричната стойност на печалбата (ако изобщо има такава) не е значителна. И винаги се инвестира обратно в дейността на организацията. Всъщност, истинската печалба е целият процес – който провокира нови форми на подкрепа за организацията и нейната кауза, доверие и нови съмишленици, които стигат до организацията благодарение на конкретен продукт или услуга.
Сесия по дигитален маркетинг в обучителната програма на Къщата, 2018 г.
Истинската печалба за БЦНП благодарение на Къщата на гражданските организации са срещите, общуването, подкрепата едни на други и хората, които попадайки в Къщата или дори минавайки по тротоара, разбират, че има активни граждански организации и място, където могат да са част от пресичането на предприемачеството като гледна точка към света, доверието като незаменим елемент на успеха и активизма като ключ към напредъка.
Надя Христова - Надето започва като доброволец в Къщата през 2017 г. Тя е потребител от Дневен център за хора с интелектуални затруднения „Светове“ на Фондация „Светът на Мария“. Заниманията в Къщата са част от нейната трудова практика, а през 2019 г. вече е един от служителите на Къщата.
Този материал е част от проект „Граждански Хъбове в университети: активизиране на гражданската енергия в подкрепа на гражданските организации“ (ACF/61), изпълняван от Български център за нестопанско право с партньорството на фондация „ОФФ Медия“ и финансиран от Фонд Активни граждани България (https://www.activecitizensfund.bg/) по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2014-2021.