Къртицата на метрото тръгва под ''Слатина''
Тунелопробивната машина за столичното метро, известна още като "къртицата", започва изграждането на тунелите в кв. "Слатина', съобщават от "Метрополитен" ЕАД - София.
Къртицата ще заработи в района през ноември.
На 2 срещу 3 октомври е започнало превозването на едрогабаритните елементи на тунелопробивната машина до стартовата ѝ шахта под локалното платно на бул. „Цариградско шосе” срещу УМБАЛ „Св. Анна”.
До стартовата площадка ще бъде построена крайната от шестте станции на разширението от 6 км на третия метродиаметър на метрото. Трасето ще минава покрай Военна академия и през кварталите "Гео Милев" и "Слатина" ще стига до бул. "Цариградско шосе" и Окръжна болница. До станцията ще бъде изграден линеен изтеглител и буферен паркинг за около 250 коли.
В площадката на стартовата шахта отделните елементи и възли на "къртицата" ще бъдат сглобени след извозването им в рамките на 45 дни. Плановете са през втората половина на ноември тунелопробивната машина да започне да изгражда тунела в посока към метростанцията до зала „Арена София” и София Тех парк.
Машината тежи 1600 тона, дълга е около 86 метра, а главата й е 9,4 метра в диаметър. Това е приблизително ширината на тунела, в който ще се движат метровлаковете. Разчетите са машината да работи денонощно, за да постига среден напредък по около 9-10 метра на ден в зависимост от условията. Строителството на тунела трябва да приключи до началото на 2026 г., а цялата отсечка да бъде пусната в експлоатация през 2027 г., което ще даде възможност на 75 хиляди столичани да се придвижват по-удобно и бързо, съобщават от "Метрополитен".
Тунелопробивната машина, с която се строи метрото. Снимка: "Метрополитен" ЕАД