Какво предвижда проектът на Витоша ски за планината
Покрай темата "за" и "против" застрояването в Пирин стана актуална и тази за планината, в чието подножие е София, където се предполага, че има и най-много скиори у нас. Седма година е замразен проектът за модернизация на туристическа и ски зона „Алеко” на Витоша.
Инвестицията на стойност 70 милиона евро на собственика на лифтовете и влековете в зоната – „Витоша ски”, не може да бъде реализирана, въпреки решението на Върховния административен съд, че намерението е законно.
Компанията се оплаква от рестриктивни текстове в плана за управление на Витоша и е категорична , че той противоречи на два закона.
В точка 144 в плана на ПП „Витоша” е записано, че не се допуска промяна на предназначението на горите и земите от горския фонд и строителство в тях, с изключение на прокарване на проводи и съоръжения, свързани с техническа инфраструктура. Тоест не може да се строят нови лифтове.
Затова в проекта за ски зона „Алеко” инвеститорът е поискал цялостна модернизация на съществуващите въжени линии.
Предвидено е Драгалевският и Симеоновският лифт да бъдат подменени с 8-местни кабинки. Капацитетът на седалковите съоръжения ще бъде увеличен.
Според проекта трасето на Княжевския кабинков лифт ще се удължи и той ще стига до Златните мостове и „Офелиите” и там може да се мисли за 10-местна кабина.
Инвеститорът твърди, че забраната в точка 144 от плана влиза в противоречие със Закона за горите (ЗГ) и Закона за устройство на територията (ЗУТ).
Според промените от 2012 година в ЗГ, за подмяната на съществуващите лифтове предварително трябва да се промени статута на територията под самите тях, която в момента се води горска, дори и там където са поляни, обезлесени от корояд и няма гора. Същевременно планът забранява изключването на всякаква земя от горския фонд на територията на природния парк. Тоест, планът забранява това, което законът изисква, твърди компанията.
Според дружеството противоречието със ЗУТ е, че за да се подмени стар лифт с нов по същото трасе, трябва да се сменят фундаментите (така наречените стъпки – б.а.). и стълбовете. Тази подмяна според ЗУТ е строителство. А планът за управление забранява новото строителство и се получава омагьосан кръг – единият документ допуска, а другият забранява.
През 2009 година Регионалната инспекция по околна среда (РИОСВ) в София приема доклада за екологична оценка на изработения устройствен план за модернизация на ски зона „Алеко”.
Но следват жалби на коалицията „За да остане природа в България” и Тома Белев, по това време директор на ПП „Витоша”. Възражение има и от WWF. В крайна сметка министърът на екологията през онзи период – Нона Караджова, уважава претенциите на жалбоподателите.
„Витоша ски” отнася въпроса до Върховния административен съд. Магистратите постановяват, че няма причина МОСВ да вземе такова решение. Въпреки това ековедомството отново отхвърля положителната екооценка и така до днес проектът е замразен.
В момента лифтовете по склоновете на Витоша са остарели, но не могат да бъдат подменени, а ски зона „Алеко” няма как да бъде модернизирана.
Според "Витоша ски" от противоречието на плана с два закона се възползва групата на Белев и продължава да разпространява манипулацията, че цялата Витоша ще бъде застроена, ако се модернизира ски зоната.
Така се спира развитието на зимния туризъм в България, твърди инвеститорът.
Пак според него новият план за управление на ПП „Витоша” още не може да влезе в сила, отново заради действията на „еколозите” и заради изпратените от тях стотици становища срещу плана, които били абсолютен копи пейст.
Какво предлага „Витоша ски“
Ще се подменят с нови всички съществуващи лифтове с обща дължина 21 104 метра. Нов ще бъде лифтовият участък над Голи връх, с дължина 2.6 км.
Нови съоръжения по съществуващите трасета
• Лифт „Симеоново-Лале“, 8-местна кабина с капацитет 3000 души на час.
• Лифт „Драгалевци-Фънпарк, спира зад „Щастливеца“ – 8-местна кабина с капацитет 3000 души на час.
• Лифт „Простор-плац „Стената“ – 4-седалков за 2000 души на час.
• Лифт „Лале-Учебен плац“ – 4-седалков с шлем за 2000 души на час.
• Лифт „Лале 1“ – 6-седалков за 3000 души на час.
• Лифт „Лале 2“ – 6-седалков за 3000 души на час.
• Лифт „Боби -учебен плац „Алеко“ – „Зелена писта“ – 4-седалков за 1200 души на час.
• Лифт „Алеко-Малък Резен“ – 6-седалков за 3000 души на час.
• Лифт „Лале 4“ – 4-седалков за 2000 души на час.
•Съществуващият „Романски лифт“ е разделен на две части – ниска и висока, както е описано по-горе. Причината е в силните ветрове на връх Малък резен.
• Ще се обособят 19.5 км нови и стари писти. Ски трасетата преминават през вече обезлесени терени, тежко пострадали през последните години от природни бедствия и болести по горите (корояд).
• Очаква се да бъдат отстранени 1200 дървета (около 1500 кубика), като ще има компенсаторни мерки – за всяко едно ще бъдат засадени нови пет. 1500 кубика е повече от три пъти по-малко от годишната санитарна сеч в ПП „Витоша“.