Готвят законови промени за въвеждането на дуалната система
Дуалната система за професионално образование може да започне да действа веднага след промяната на законите, които в момента пречат да се прилага. Амбициозната цел е това да се случи до началото на учебната 2015/16 година, стана ясно на конференцията „Дуалната система – обединени усилия за по-добри перспективи пред младите хора“, инициирана от евродепутата Ивайло Калфин.
„Има фирми, които веднага биха започнали да приемат ученици и професионални гимназии, готови да си сътрудничат с бизнеса в прилагането на дуалната система“, заяви на дискусията Ивайло Калфин.
Той даде пример с Пловдив, където фирмите се нуждаят от 100 подготвени технически кадри годишно, има професионални училища, обучаващи в съответните специалности и е подходящо място за стартирането на пилотен проект по дуалната система.
„Учениците, които ще изберат да се обучават по дуалната система, ще получават дипломи за средно образование и, ако желаят, могат да продължат образованието си в университет“, каза на конференцията министърът на образованието Анелия Клисарова.
Към дипломата за средно образование ще имат и допълнителен сертификат за квалификация по съответната професия.
Някои от необходимите промени в законите вече са изработени от образователното министерство и предстои в началото на следващата година да влязат за обсъждане в парламента. След изменението на законите, трябва да се променят и учебните планове. Според министър Клисарова въвеждането на системата от 2015 г. е доста амбициозна цел, но от 2016-а моделът може да заработи.
Дуалната система е специфичен модел за професионално обучение, при който в по-голямата част от учебното време учениците усвояват професия, реално работейки във фирма. В професионални училища получават познания по теория и по общообразователни предмети. За работата си във фирма обучаваните получават възнаграждение. Завършилите такова обучение, което в зависимост от професията продължава между 2 и 4 години, са напълно квалифицирани специалисти. Дуалната система е много ефективен инструмент за напасване на търсенето и предлагането на пазара на труда. Моделът е най-добре развит в Германия, Австрия и Швейцария, които са страните с най-ниска младежка безработица в Европа.