ГИТ проверява 1000 предприятия за опасни вещества до края на годината
До края на годината трябва да бъдат проверени 1000 предприятия в рамките на кампанията на ИА ГИТ „Здравословни работни места, 2018 – 2019 г., управление на опасните вещества на работното място“.
Нарушенията, свързани с липсата на достатъчно информация за опасните вещества, които се използват в работния процес в предприятията, са сред най-честите, които инспекторите по труда установяват при проверките в рамките на кампанията на ИА ГИТ „Здравословни работни места, 2018 – 2019 г., управление на опасните вещества на работното място“. При липса на информация не могат да бъдат изпълнени нормативните изисквания за превенция на рисковете при работа с опасни вещества. Оценката на риска не обхваща всички аспекти, свързани с тях и съответно не се предприемат адекватни мерки за минимизирането му.
Междинните резултати от проверките на Инспекцията бяха представени от инж. Румяна Михайлова, изпълнителен директор на ИА ГИТ, по време на националната конференция „Здравословните работни места управляват опасните вещества“. Тя се организира от Министерството на труда и социалната политика в рамките Европейската седмица за безопасност и здраве при работа. С кампанията на ИА ГИТ България се включи в идентичната информационна кампания на Европейската агенция за безопасност и здраве при работа (EU-OSHA).
В рамките на първия етап от кампанията е предвидено до края на годината да бъдат проверени 1000 предприятия, в работния процес на които се използват опасни вещества, от икономическите дейности „Растениевъдство“, „Оформяне и поддържане на озеленени площи“, „Производство на мебели“, „Производство на ПДЧ“, „Печатна дейност“, „Производство на обувки“, „Хуманно здравеопазване“, „Ветеринарномедицинска дейност“, „Борба с гризачи и насекоми“ и „Галванични производства“.
Целта е да се установи изходното ниво как в момента се управляват рисковете при работа с опасните вещества в предприятията. На базата на резултатите ще бъде определен и обхватът през втория етап през 2019 г., по време на който се залагат и последващи проверки за проследяване изпълнението на задължителните предписания. Всяка проверка в рамките на кампанията на Инспекцията по труда протича в три направления. Прави се обход по работните места, за да се установи къде се работи с опасни вещества и какви мерки реално са взети за минимизирането на рисковете. След това се проверява идентификацията на използваните опасни вещества от работодателите и каква информация има за тях. Следва проверка на оценката на риска при работата с използваните опасни вещества и след това на предприетите мерки за минимизирането му.
Констатираните нарушенията на изискванията за идентифициране на опасните вещества и осигуряване на информация за рисковете от тях до момента са: работодателят не води картотека за използваните опасни вещества и тяхните характеристики; когато такава е изготвена, се установява, че в нея не са идентифицирани всички използвани опасни вещества в предприятието; работодателите не са осигурили информационен лист за всяко използвано опасно вещество; като потребители на такива вещества не изискват от производителите информация на български език. По отношение оценката на риска, при изготвянето й не се вземат предвид данните от информационния лист за безопасност на химичните агенти, не се оценява комбинираното действие при експозиция на няколко опасни вещества, не се извършват задължителните периодични медицински прегледи на работещите с такива и др.
Пропуските при мерките за минимизирането на рисковете са свързани с неосигуряване или несъобразяване на личните предпазни средства с информацията от информационните листове за безопасност; работното оборудване и опаковките на съдържимите опасни вещества не се обозначават съобразно вида им; при транспортиране и съхранение не се отчитат специфичните им характеристики.
Извършените към момента около 300 проверки не са достатъчни, за да се правят изводи за състоянието на управлението на риска при употреба на опасни вещества, но резултатите показват, че като основна причина за неизпълнение на изискванията по осигуряване на здраве и безопасност при работа с тях, се очертава недостатъчната информираност за задълженията на работодателя. Изготвените оценки на риска са бланкетни или непълни, тъй като не се вземат предвид опасните свойства на химични агенти и данните от информационния лист за безопасност на използваните в конкретното предприятие вещества. Трябва да се има предвид, че при едно и също производство – например при обувната промишленост, в различните предприятия се използват лепила с различен химичен състав, което предполага и различни опасности. Друга причина е възлагането на външен изпълнител, който не познава в детайли условията на труд и рисковете в конкретното предприятие, за да изготви оценката на риска и документацията, свързана с осигуряване на здраве и безопасност при работа.
Предвид обективната невъзможност от контрола да бъдат обхванати всички предприятия, в които се използват опасни вещества, ГИТ залага на информационната кампания, за да се възпита култура на превенция в самите работещи, а и в хората като цяло, да се създаде у тях навикът да проверяват етикетите, да разпознават пиктограмите (картинките, с които са обозначени различните опасности), да получат, а и сами да търсят повече информация какви са точно рисковете, които тези опасности създават и какви мерки да предприемат, за да ги минимизират. За целта на сайта на ИА ГИТ е създадена специална рубрика, в която се публикува информация за кампанията. Може да бъде попълнена и анкета, за да провери всеки доколко познава пиктограмите.
Изпълнителният директор на ИА ГИТ инж. Румяна Михайлова напомни, че Агенцията е разработила по проект „Превенция за безопасност и здраве при работа“ онлайн инструменти за оценка на риска, някои от които са приложими и при оценяване на рисковете за работа с опасни вещества. Осигурен е достъп до тях през сайта на Инспекцията, през специалната рубрика на кампанията и чрез QR код. По проект „Оптимизация и иновации в ИА ГИТ“ са назначени помощник-инспектори, които при заявка могат да демонстрират пред работодателите функционалностите на инструментите. Те са подходящи, освен за оценка на риска, и за инструктажи и обучения. Двата проекта са финансирани през двата програмни периода на оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“, съфинансирана от ЕС чрез ЕСФ.