Децата на необразовани родители затънали още при е-обучението
Децата на родителите със средно и висше образование се справят поне два пъти по-добре с учебния материал от тези с необразовани родители. Проблемът не възниква с е-обучението, наложено заради пандемията, но сериозно се задълбочава. Това показва анализ на Министерството на образованието и науката.
По време на това обучение ножицата между двете групи се е разтворила още по-широко, предупреждават от МОН.
На националното външно оценяване по български език и литература в VII клас тази година учениците на родители, които не са ходили на училище, са постигнали едва 25% от средния резултат за страната. Половината от средния брой точки имат децата от семейства с основно образование. На другия полюс са децата на висшисти. Те надхвърлят средния резултат с 29 процентни пункта. Учениците от семейства със средно образование имат резултати около средното равнище.
Сходна е картината от НВО след VII клас по математика. Резултатите на децата на висшистите са с 39 процентни пункта над средните. Децата на неграмотни родители са постигнали 38% от средното равнище. Разликата е повече от 3,5 пъти.
21% от учениците са получили под 30% от максималния брой точки на НВО по български. По математика са почти половината. Има риск тези деца да отпаднат от образователната система.
При зрелостниците от семействата с най-висок и с най-нисък образователен статус разминаването в знанията по български език и литература е почти 2,5 пъти. Децата на висшистите постигат 118% от средния резултат, а тези на неграмотни родители – 48%.
Данните от всички национални изпити показват още, че обучението от дистанция се е отразило значително по-зле на учениците от по-слабо образовани семейства, отколкото на техните връстници с по-добре образовани родители. През тази година в VII клас резултатите по български език и литература при първата група се влошават с 13,8% в сравнение с 2019 г., докато при втората – само с 1,5%. По математика спадът в резултатите е съответно 15,6% и 1,4%.
Подобно и положението на матурата по български език и литература в XII клас. Зрелостниците от необразовани семейства показват с 11,1% по-слаби резултати спрямо 2019 г. Постиженията на дванадесетокласниците с родители висшисти намаляват с по-малко от 1% в сравнение с последната година с нормално присъствено обучение.