OffNews.bg

Чистим баласта от учебниците по история. Какво значи 'България - фактор на стабилност на Балканите'?

Чрез проектите за нови програми по история изчистваме един доста осезаем баласт на политическа терминология, който беше вложен във все още действащите програми по българска история чрез програмите от 2000 г. Какво например означава "България - фактор на стабилност на Балканите?". Това клише много скоро изчезна от политическа употреба и няма смисъл да задържаме в учебниците една политически пожелателна фраза.

Това заяви един от авторите на проектите за нови програми за десети клас гл. ас. д-р Димитър Христов от Института за исторически изследвания при БАН на пресконференция днес, в която участваха директорът на института доц. Даниел Вачков и проф. Илия Илиев.

Учените бяха категорични - проектите са добри и влизането на комунистическия период в тях не е нещо изненадващо, нито нещо ново. Тези уроци бяха включени още през 1996 г., но проблемът беше, че учителите нямаха достатъчно време, за да стигнат до тях в клас, коментира доц. Вачков. 

"Периодът след 1944 г. не се изучаваше достатъчно подробно в училище. На колегите в гимназиите не им стигаше времето, за да преподадат тези уроци. А не е приемливо младежите да не са изучавали историята след 1944 г. и да си градят оценки за нея на база семейния разказ. Правим опит да преодолеем този проблем с програмата", допълни историкът.

Доц. Вачков, който е специалист по стопанска история на XX в., коментира и въпрос за включването на приватизацията в програмата.

"Този период не е достатъчно научно изследван, не може да се каже какви са механизмите, по които се осъществяват политическите и икономическите промени. Много е близо до нашата история, действащите лица не само са живи, а и са активни", призна той, но подчерта, че "в цял свят традицията е уроците и историята да се докарват до най-близките периоди". В проекта за нова програма "това е доведено горе-долу до влизането на България в ЕС".

Историците признават, че интерпретирането на въпросите за социалните проблеми в българското общество в този период може да бъде и субективно и това в голяма степен ще зависи от авторите на учебниците.