Асоциацията на пострадалите от катастрофи: В Княжево дебне второ Своге, сложете спешно камера за скоростта
Камера да озапти шофьорите, които преминават по продължението на бул. „Цар Борис III" в Княжево, иска от институциите председателят на УС на Българска асоциация на пострадали при катастрофи Владимир Тодоров.
В писмо до МРРБ, МВР, столичния кмет, АПИ и още ред ведомства той предупреждава, че след въвеждането на реверсивно движение през 2017 г. потокът от автомобили се е увеличил многократно, а поставеният знак за ограничаване на скоростта до 40 км. не се спазва от водачите.
Трябва ли да се случат още катастрофи като тази край Своге с 20 загинали, за да се вземат мерки, пита Тодоров.
От много време жителите на кв. Княжево в столицата ежедневно търпят негативните последици на уж временно въведеното реверсивно движение на път Е871 (продължението на бул. „Цар Борис III") в урбанизиран участък – кв. Княжево. Временната организация на движението, въведена през 2017 г., но на практика постоянна, включва обособяването на три пътни ленти, като в две от тях движението през сутрешните часове на делничните дни е в посока центъра на София, а в следобедните - към изхода на града. Това движение е въведено на трасе, което ни най-малко не покрива нормите за път с обща широчина от 10,5 м. Отделните размери на трите ленти са много под стандартите, а по този маршрут се движат автобуси на градския и междуградския транспорт, чиито габарити съвсем не се вместват в широчината на лентата за движение, се казва в сигнала на Владимир Тодоров.
Реверсивното движение доведе до блокиране на кв. Княжево. Задръстванията са по целия булевард „Цар Борис III" и прилежащите към него вътрешноквартални улици, уточнява той.
В участъка от ул. „10 -ти км" до сп. Черния кос има места без тротоарна настилка, а това е единственият начин хората да се придвижват от жилищата си до спирките на градския транспорт. Липсва обезопасителна предпазна мантинела, което поставя в риск живота на пешеходците.
В текста се казва още:
След въвеждането на тази мярка транзитният автомобилен поток се увеличи многократно. Според законовите норми пропускателната способност на път клас Ⅰ – 1 с Г 10,5 м с 2 платна е 5 000 – 20 000 автомобила на денонощие, а по официални данни вследствие на реверсивното движение в района са отчетени 28 000-30 000 автомобила - трафик, аналогичен с този на АМ „Тракия". Този трафик минава на 1,5 – 2,00 м от входовете на домовете на жителите в квартала, както и на сантиметри от спирките на обществения транспорт, които не са обезопасени. Катастрофите са ежедневие, а предвид характера на терена особено опасно е движението при сняг и заледяване през късна есен, зима и ранна пролет.
Частта от местността „Черния кос" до ул. "Райска градина" по бул. „Цар Борис III" е гъсто населена и с множество включващи се в булеварда улици, като там официално ограничението на скоростта е 40 км/ч. Последното, разбира се, не се спазва, независимо че в цитирания участък има монтиран знак А40 – „Внимание, път с повишена концентрация на ПТП". Въведеното реверсивно движение от АПИ и липса на постоянен контрол от страна на Пътна полиция допринасят за развиване на много по-високи скорости, както и за преминаване на червен сигнал на монтираната наскоро светофарна уредба.
С въвеждането на реверсивна организация Агенция „Пътна инфраструктура" отново пренасочва автомобилния трафик от автомагистралата към отсечката „Княжево – Драгичево" и изцяло обезсмисля функцията на автомагистрала „Люлин". С една дума, алтернативен маршрут за влизане и излизане в столицата има, при това по-безопасен, но създадените чрез реверсивното движение по-благоприятни пропускателни условия насочват трафика в сърцето на жилищния квартал Княжево.
Подадените сигнали от граждани на квартала за намаляване на трафика и скоростта са десетки. Уведомени са писмено всички отговорни институции.
Нещо трябва да се направи, и то в спешен порядък. Не е необходимо да се действа по познатата ни до болка схема „след дъжд – качулка". Помните автобусната катастрофа край Своге с 20 загинали, нали? Е, и там имаше подадени десетки сигнали за лошите характеристики на трасето преди да се случи тежкия инцидент, но институциите нехаеха. А след това колкото и министри и длъжностни лица да бяха отстранени, това няма как нито да съживи жертвите, нито да промени живота на много семейства, съсипани от трагедията.
На първо място, като спешна мярка за справяне с проблема, е необходимо да се озаптят преминаващите с висока скорост автомобили, защото очевидно знакът за ограничение на скоростта до 40 км/ч няма ефект. За целта е необходимо незабавно да се постави стационарна камера за контрол на скоростта. Дори има подходящи условия за това – в района на бензиностанция „Лукойл".