113 400 учители и персонал с по-високи заплати от март
113 400 учители и непедагогически персонал са получили увеличение на заплатите към края на март, съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката. Данните е изнесла зам.-министър Мария Гайдарова на заседание на отрасловия съвет на МОН.
Училищата имат делегирани бюджети, които зависят от броя деца и ако училището е голямо, директорът може да си позволи увеличение на заплатите. МОН определя само минимумалната учителска заплата, чийто актуален размер е 660 лева. Минимумът за старши учител/възпитател е 688 лева, за главен учител/възпитател - 726 лв., за директор на училище/детска градина/обслужващо звено - 825 лв., а за зам.-директор – 770 лв.
Заплатите са били повишени в 2438 училища и центрове за подкрепа на личностното развитие, както и в 1522 детски градини.
23 019 педагози в училищата (малко над 35%) са получили увеличение до минимално договорените в Колективния трудов договор заплати за педагогически специалисти. Повишение над минималните заплати са взели 63% или 41 007 учители. Увеличения са изплатени и на 17 442 служители от непедагогическия персонал.
40 училища са увеличили основната заплата на учителите си под 8%. 23 училища (под 1%) не са вдигнали възнагражденията. 355 учители са останали със старите си заплати.
16 349 са работещите в 1768 детски градини. 10 129 от тях са получили увеличение до договорените минимални заплати за педагогически специалисти. Преподавателите в детски заведения с повишение над минималните възнаграждения за педагози са 4781. Увеличение има също за 16 021 души непедагогически персонал.
Основните заплати в 54 детски градини са вдигнати с под 8%. 6% от педагогическия персонал в детските градини не е получил увеличение. Това са 981 учители в 246 градини, които са предимно малки - с една-две групи.
В някои училища администрацията е получила по-голямо повишение, отколкото учителите, стана ясно на заседанието на отрасловия съвет. Зам.-министър Мария Гайдарова обеща проверки по всички сигнали, които постъпят в МОН. Ще бъдат проверени и училищата, в които възнагражденията не са увеличени. Целта е да се установят причините за това.