OFFRoad-Bulgaria дари дрехи и играчки на училището във Велинград
12 чувала, пълни с дрехи и играчки, дари форумът OFFRoad-Bulgaria.com на помощното училище "Драган Манчов" във Велинград. Занесоха им ги Георги Гегов, по-известен като goshko-loshko във Форума, и екип на OFFNews.bg. С дарението Форумът откликна на молбата на ръководството на училището. На 31 март директорката Елена Канлиева и счетоводителката Румяна Ненова призоваха чрез в. "Труд" хората да им дарят дрехи и обувки, дори овехтели и износени, вместо да ги хвърлят при пролетното почистване. "Училището получава достатъчна субсидия от Министерството на образованието, младежта и науката - по 3360 лева годишно за всяко от 62-те си деца. С тях плащаме ток, вода, заплати, купуваме учебни пособия за децата, дърва и въглища за отопление, пестим и за 5-6 години успяхме напълно да обновим сградата - санирахме я. Но нямаме право с тези пари да им купуваме дрехи и обувки", споделя счетоводителката на "Драган Манчов" Румяна Ненова. В същото време повечето деца и тийнейджъри в училището (на възраст от 8 до 21 години) са от бедни семейства, които не могат да си позволят да облекат и обуят децата си прилично за училище. Други са само с един родител или сираци. Трети са с умствена изостаналост или с множество увреждания. Затова миналия месец всички 12 учители и възпитатели, включително работещите в училището логопед и психолог, 4-мата души помощен персонал, счетоводителката и директорката купили на децата обувки от заплатите си. Отделят от доходите си и за лекарства за учениците си. "Обухме ги от заплатите си, но парите стигнаха за китайски обувки, които се разлепиха на втория ден", разказва Ненова. От училището искали децата им да имат истински празник на Великден. Потърсили помощ от БЧК, от църкви, от където по Рождество и Нова година им пращали по нещо. За Възкресение обаче не се случило така. И учителите се решили да поискат това, което хората биха изхвърлили през пролетното почистване. Десетки откликнали. "Невероятно отзивчив е българинът. Благодарим ви", посрещна ни директорката Елена Канлиева. В чест на гостите шестокласнички пяха песни и показаха свои рисунки, а след импровизирания час момчетата от училището с готовност ни предложиха част обяда си - пакетчета солети. Малко преди да тръгнем обратно за София, от училището подариха и две картини, нарисувани от момичета от училището и красящи до този момент етажа с директорския кабинет, на Георги Гегов за спомен. Освен борбата си за материална осигуреност на децата учителите им водят и още една - за запазване на училището. Пред закриване И директорката, и учителките не крият притеснението си от внесения в Народното събрание законопроект за предучилищното и училищното образование, предложен от МОМН. Той предвижда до 5 години след влизането му в сила помощни училища вече да не съществуват. Сегашните ще бъдат или закрити, или преобразувани в друг вид училище, или в общински център, където се предполага, че специалисти ще се грижат за деца, които не могат да бъдат интегрирани в общите училища. Официално изтъкваният мотив е, че така децата ще бъдат по-успешно интегрирани в масовите училища.
Това, според работещите в помощните училища, не е вариант.
"Не може да има пълна интеграция. Само в Италия въведоха този модел и сега се оказва, че не е успешен", коментира директорката.
"Просто тези, които не могат да се интегрират, ще си останат вкъщи, изолирани", коментира и учителката по география, биология, английски език Тамара Маркова. Нейната специалност е олигофренна педагогика.
Училището е изпратило негативното си становище по повод подготвяните промени и до министерството, и до инспектората по образование, и до Народното събрание. Отговор няма.
В него директорката посочва, че подобни мерки са дискриминационни спрямо децата - болните и умствено изостаналите, биха били изолирани от останалите деца в масовите училища. Същото важи и за децата с проблеми от аутистичния спектър, свръхактивните деца. Те ще бъдат поставени във враждебна, агресивна среда, притесняват се учителите.
Според директорката, затваряйки помощните училища, държавата просто ще направи децата с проблеми "невидими" за обществото. Тя е категорична, че интеграцията им и в момента се случва и то именно чрез специалните училища.
Помежду си учителите коментират, че истинската цел на промяната е не по-добро за децата, а финансова изгода. Сега специалните училища са държавни и министерството трябва да осигурява издръжката им. След преобразуването им те ще станат общински и грижата ще е на кметствата.