OffNews.bg

Бързане, глупост или недоглеждане: Парламентът е напът да затвори Маришкия басейн посред зима

Мисля, че сегашният парламент е без съмнение с най-хаотичен и небалансиран състав.

Голяма част от депутатите нямат значима професионална кариера преди да влязат в НС и са там само по волята на партийните си шефове. Народното събрание вече напълно се е превърнало от коректив на законодателните инициативи на правителството във валидатор тип „право черво“ на Министерски съвет.

Опозицията няма авторитет да сплашва мнозинството, а мнозинството обикновено игнорира даже и малкото добри идеи на опозицията. Така наречените "независими депутати" са изцяло под контрола на ГЕРБ, а фирмено-роднинската партия на Марешки Воля има само волята да гласува винага в подкрепа на ГЕРБ, когато такава подкрепа е нужна.

Масово депутатите не четат какво гласуват и искат само да си получат заплатите и да си тръгнат по-рано от работа. От всичко това може и да има и един положителен ефект – сегашният парламент може би е относително некорумпиран, тъй като повечето от хората в него са или със слаба автобиография и без авторитет, и/или със слабо влияние в партията си, и/или със слаб интерес изобщо какво се случва в държавата. 

Резултатът от всички тези дефекти е формирането на безспорно най-неефективният парламент, произвеждащ най-некомпетентното и калпаво законотворчество през последните десетилетия. Многократно недомислени законопроекти бяха прекарвани през уж най-висшия държавен орган като през „право черво“ и лесно предвидимите катастрофални резултати бяха коригирани едва след приемане на тези текстове. Също многократно не бяха премахнати очевидно грешни формулировки, само защото грешките бяха откривани от независими експерти, извън-парламентарната или парламентарната опозиция при публикуването на проектозаконите. Липсата на смислена комуникация между управляващи и опозиция създаде и редица хаотични законопроекти, които на първо и второ четене мутираха във Франкенщайни, заплашващи съществуването на цели сектори от икономиката.

Лабораторията на Франкенщайн – вкратце

Преди да ви разкажа какво зомби са се опитали да създадат нашите народни избраници, нека опиша накратко как функционира понастоящем енергийната ни система (т.е. от каква лаборатория ще живне зомбито).

Днес има регулиран пазар (домакинства) и свободен пазар (бизнеси). На свободния пазар всичко би следвало да е пазарно – електроенергийната борса свързва производители, търговци и потребители на цени, които би трябвало да са подобни на регионалните с отчитане на разходите за т.н. трансграничен капацитет. На регулирания пазар Националната Електрическа Компания (НЕК) в ролята си на обществен доставчик осигурява сигурност на електроснабдяването на домакинствата. Тоест, НЕК изкупува или произвежда една трета от потребявания в България ток и след това го продава основно на ЧЕЗ, EVN и Енерго-Про, които от своя страна снабдяват домакинствата. Заради непостоянното производство на ВЕИ-тата в България и промените в търсенето и предлагането, балансирането в електроенергийната система се осъществява предимно от големите ТЕЦ-ове (основно в Маришкия басейн).

Финансирането на цялото упражнение се осъществява от Фонда за Енергийна Сигурност, който събира различни такси от енергийния сектор и потребителите на ток, както и от продажбата на квоти въглеродни емисии и така осигурява средства за оцеляване на производителите на т.н. зелена енергия и на ТЕЦ-овете, когато те не работят на пълна мощност и/или когато заради европейските регулации им се налага да плащат все по-висока цена за въглеродни емисии.

Със създаването на електроенергийната борса, и приемането на някои регулации от Европейската Комисия, времето на НЕК като обществен доставчик в гореописаната система изтича. Освен бизнесът, в обозримо бъдеще и домакинствата ще излязат на свободния пазар на електроенергия и ще плащаме справедливата пазарна цена за консумирания от нас ток.

Промените в закона за енергетиката – най-уродливото зомби на този мандат

И именно тук депутатите броени седмици преди изборите решават да ударят един електрошок на своя Франкенщайн и да го пуснат да троши на воля кокали в енергетиката.

Със своя законопроект те премахват монопола на НЕК като обществен доставчик (супер!), отрязват му достъпа до парите във фонда за електроенергийна сигурност (супер!) и пращат всички производители на ток в България вкупом да се договарят с потребителите (супер!).

Само че от три суперски решения заради бързане и недоглеждане се ражда кошмар – тези текстове може да бъдат приети преди България да си е осигурила одобрение от Европейската Комисия за т.н. „механизми за капацитет“. Това ще са пазарни търгове, чрез които ще се финансират централи (основно ТЕЦ-ове) със способност бързо да се включват и изключват, когато системата има нужда от по-малко или повече ток. Без такъв одобрен механизъм, маришките ТЕЦ-ове, ТЕЦ Русе, ТЕЦ Бобов дол всички други ТЕЦ-ове няма как да продадат какъвто и да било ток на потребителите, тъй като въглеродните емисии от въглищата са прекалено скъпи и съответно няма кой да ги плати.
Европейската Комисия вероятно ще одобри тези „механизми за капацитет“ към края на другата година, но ако се приемат промените в Закона за Енергетика в недомисления му вид през януари 2021, никоя топлоелектрическа централа няма да ги дочака. Всичките ще започнат процедура по фалират веднага, ще предявят съдебни искове за милиарди левове към НЕК, защото с отрязан достъп до фонда за енергийна сигурност, НЕК няма откъде да плаща за изпълнение на текущите договори. От там следва технически фалит на НЕК и внос на няколко хиляди мегавата електроенергия от чужбина „на пожар“ на баснословни цени.

Само че идва нов проблем – енергийната ни свързаност с Турция, Румъния и Гърция не е достатъчно мощна, за да покрие този внос, дори и да допуснем, че съседите ни ще са съгласни да спасяват българската енергетика през зимата, макар че в началото на 2017 г. всички отказаха. А имайки предвид, че и Румъния, и Гърция се борят със същите енергийни проблеми (макар и по-умно от нас), вероятността да го направят и то на евтина цена изобщо не е голяма. Да зависим пък от тънките български кабели към Турция и тънкия фитил на президента Ердоган за спасение.... Може би не е най-разумното нещо.

Зомбито – в килера

Вместо да бърза да удря електрошока на зомбито, парламентът на куц крак преди изборите е най-добре да го прибере на standby в килера.

Българската енергийна система и без това посреща зимата с периодични трудности (особено като не грее слънце и не духа вятър), та нищо не налага да се правят радикални реформи точно сега. Без одобрени от Брюксел механизми за капацитети, българската енергетика не може да съществува самостоятелно и независимо. Да не говорим, че даже и с тях, ако останат масово на въглища, българските ТЕЦ-ове може да излязат прекалено скъпи или пък някои да опитат с фалшиви данни за горивото (например да отчитат че горят биомаса, а да горят въглища) да прецакат други..., а накрая отново да не могат да „запалят“ при нужда. Министър Петкова предполагам още сънува кошмари със замръзнали въглища, които не могат да влязат в пещите, въпреки платени десетки милиони за поддръжката им – през януари 2017 ТЕЦ Русе и ТЕЦ Бобов дол на които бе платено за студен капацитет не успяха да започнат да произвежда ток точно когато имаше нужда.

Когато получим нишан от Европа, че тези търгове могат да влязат в сила, само тогава ще можем и да преминем към пълна либерализация без да виснем на врата на румънци, гърци, турци или пък още по-странни и скъпи доставчици на ток.

Хеле пък в година, когато и без това те не питаят огромна обич към нас.

P.S.: Имайки предвид, че държавният ТЕЦ Марица Изток дължи над 100 млн. лв. на държавните мини, то дори най-малкото сътресение във възможностите на НЕК да поддържа Маришкия басейн е вероятно да доведе до моментален финансов шок в Мини Марица Изток. Следователно лидерът на ГЕРБ и премиер Борисов е добре да попита парламента дали са помислили за 10 000 сърдити безработни миньори и 50 000 обслужващи ги работници насред люта зима има-няма 90 дни преди изборите.