Кой е по-по-най гледан
Онова, което браншът очакваше около година, се случи. Само месец след като втората агенция за измерване на тв рейтинги започна да доставя представителни данни за градското население в страната, резултатът бе - образно казано - "обръщане на мача".
Макар и с малка преднина, Нова телевизия е била най-гледаният канал през октомври от зрителите между 18- и 49-годишна възраст. Това отчита изследването на чешката агенция МЕДИАРИСЪРЧ - новият играч, който се опитва да се наложи на пазара у нас. Данните на другата измерваща рейтингите фирма GARB сочат, че bTV остава лидер със значителна преднина при всички възрастови групи.
Нова тв оглавява месечния Топ 20 на най-предпочитаните програми, като събира 2,4 средномесечен рейтинг и 19,4 пазарен дял (общ дял от гледащите телевизия в даден момент), показва извадката на МЕДИАРИСЪРЧ за аудиторията между 18 и 49 години в населените места с над 3000 жители. Втора е bTV с малка разлика - рейтинг 2,2 и пазарен дял 18 в същата категория зрители. При общата аудитория (на възраст на 4 години) първото място е за bTV, а втора е Нова, отново с малка разлика.
В същото време Топ 20 на GARB за месец октомври показва убедителна преднина за bTV и в двете възрастови групи - 4+ и 18-49 г. (Трябва да се отбележи, че извадката на GARB е по-различно конструириана и е разделена на столица, големи градове над 100 000 души, градове под 100 000 души и села. За да е максимално сравнима извадката, помолихме GARB да ни предоставят данни за столицата и градовете, без селата).
Според данните на GARB през октомври bTV e била най-гледана от аудиторията на възраст 18-49 г. в градовете и има рейтинг 3,3 и пазарен дял 28,1 срещу 2,4 и 20,7 за Нова телевизия. При общава аудитория (4+) bTV има 29,4 пазарен дял (20,6 за Нова тв) и 4,2 рейтинг (при 2,9 за Нова тв).
Разлики между данните на двете агенции има не само в първото и второто място. Като цяло GARB дава по-високи резултати (респ. по-голям брой зрители) на първите три канала (bTV, Нова, TV7), докато при МЕДИАРИСЪРЧ резултатите им са с по няколко пункта по-ниски. Понякога тези разлики се равняват на стотици хиляди зрители.
Разликата между 18 и 28 пазарен дял или 2,2 и 3,3 рейтинг може да се струва малка на неспециалистите, но от тези цифри зависи разпределението на рекламните бюджети и заплащането на труда на екипите на продукциите. По данни на медиа агенцията "Пиеро 97" нетните рекламни бюджети за телевизионна реклама през 2012 г. са възлизали на около 216 млн. лева.
Навлизането на чешката компания МЕДИАРИСЪРЧ не е първият опит да бъде разбит монополът на GARB, срещу която неведнъж е изразявано недоволство. Преди години GARB (GfK) също влезе БГ пазара с тази цел. Впоследствие се наложи над тогавашния монополист TNS TV Plan (също обект на постоянни брожения от бранша), като го придоби.
С оповестяването на месечната класация на МЕДИАРИСЪРЧ oт Нова тв побързаха да се похвалят с първото си място. Отговорът не закъсня. Комитетът на потребителите на пипълметрични данни (КППДТА), в който членуват телевизии, рекламни агенции и големи рекламодатели, мигновено изпрати до медиите писмо с резултатите от независимия одит на GARB. Изводът на одитора (френската компания CESP) е, че системата е надеждна и обективна, макар и към нея да се отправят някои конкретни препоръки:
...състоянието на настоящата пийпълметрична система в България е много удовлетворително. Този извод се отнася както до методологическите решения, така и по отношение на теренната работа. В ситуацията, в която начините на приемане на телевизионен сигнал от българските домакинства се променят, имам само една основна препоръка. Структурата на пийпълметричния панел трябва да бъде напълно синхронизирана с различните начини на приемане на телевизионен сигнал (сателитна платена телевизия, кабелна, ефирна дигитална и др.), пише френският одитор.
Използването на две системи за измерване на рейтингите е неудобство на всеки пазар и специалистите в брашна неведнъж са го коментирали. В същото време всички са единодушни, че съществува ли една система, тя трябва да се ползва с доверието на всички участници на пазара.
В Топ 25 - и прилики, и разлики
Значителни за разликите и при най-гледаните програми за месец октомври 2013, които двете агенции предоставят. Тук отново трябва да се направи уговорката, че данните на МЕДИАРИСЪРЧ са само за градското, a на GARB включват и селата.
И двете агенции за единодушни, че най-гледан е бил турският сериал "Огледален свят" (bTV). В Топ 25 на GARB първите 10 позиции са за bTV, а Нова телевизия присъства само с 3 програми - най-следен е VIP Brother на 20-то място. Риалити шоуто "Африка" (bTV) e на 8-мо. БНТ1 присъства с 4 предавания, а TV7 с едно в Топ 25, като във всички случаи става въпрос за футболни срещи.
Топ 25 на МЕДИАРИСЪРЧ отново сочи за фаворит на зрителите "Огледален свят" ( но с рейтинг 11,8 срещу 16,8 според GARB) и дава на bTV първите 6 места. Ситуацията с риалити програмите "Африка" и VIP Brother обаче е противоположна. Шоуто на bTV е на 11-а позиция, а това на Нова - на 9-а. Освен това Нова тв присъства с цели 11 програми в Топ 25, БНТ1 - с 3, а TV7 - липсва.