OffNews.bg

Дни на медийната грамотност 2020

За трета година “Коалиция за медийна грамотност” и нейните членове организират серия от събития за повишаване на медийната грамотност сред учениците, техните родители и учители в рамките на ежегодната кампания “Дни на медийната грамотност”.

Организатори са Национален център за безопасен интернет, Коалиция за медийна грамотност и Обществения съвет за безопасен интернет.

През 2020 г. Дните започнаха с обучение за учители на 5 февруари и приключват с хакатон за ученически проекти на 28-29 март в иновативния хъб “Резонатор”.

Тази година в кампанията се включва и Министерството на културата като официален партньор, като предоставя информация за събитията на всички училища по изкуство, които са под негово ръководство, а Министерство на образованието ще подкрепи инициативите като разпространи информация за кампанията до всички училища в страната.

С подкрепата на Посолството на САЩ ще бъдат изработени образователни игри за най-малките и видео поредица за тийнейджърите, насочена към безопасно поведение в социалните мрежи.

На 13 февруари Националният центъра за безопасен интернет ще събере на експертна среща педиатри, общопрактикуващи лекари, психолози и педагогически съветници на тема “Виртуалният свят и влиянието му върху здравето на децата”.

УНИЦЕФ и Бюрото на Европейския парламент в България също подкрепят Дни на медийна грамотност 2020 като провеждат различни обучения за ученици и учители. В рамките на проекта “Академия за тийнейджъри: Правото ми на мнение!”, който се изпълнява от Асоциация на европейските журналисти-България и УНИЦЕФ в партньорство с Teen Station, ще бъдат обучавани ученици от НПГ по полиграфия и фотография в София. По време на обученията учениците ще се научат да създават качествено медийно съдържание в социалните мрежи, с което да популяризират каузите си. Едновременно с това те ще добият и основни знания за възможностите и рисковете в социалните мрежи, и умения как да се се предпазват.

Бюрото на Европейския парламент в София ще събере ученици от училищата с посланици на ЕС. Те ще бъдат подготвени от журналисти от АЕЖ-България да създават кампании, които са свързани с работата им като посланици на ЕС. След семинара за учениците АЕЖ-България и Бюрото на Европейския парламент у нас ще организират обучение и за учителите. По време на обучението участниците ще бъдат подготвени да преподават медийна грамотност в часовете си.

Асоциация за развитие на София също насочва усилията си към повишаване на капацитета на учителите с курс в СофияЛаб. Обучителната програма е изготвена от международен екип от експерти в рамките на проект „Включващи общности чрез образование за медийна грамотност и критично мислене“, съфинансиран по програма „Еразъм“ на ЕС.

Асоциация “Родители” организира поредица от тематични родителски срещи на тема рискове и възможности за децата в интернет - какво трябва да знаят родителите и серия от обучения на деца в няколко града в страната.

На 21 февруари предстои турнир, в който, чрез дигиталните образователни игри „Пукльовците“, отбори ще се състезават помежду си в разпознаването на опасностите за деца в интернет. Игрите са разработени в сътрудничество с Националния център за безопасен интернет и със съдействието на Асоциацията за развитие на София.

Всички български училища и учители са поканени да се включат със свои събития или специални часове в кампанията. В тяхна подкрепа “Коалиция за медийна грамотност” е подготвила примерни програми и пакети с учебни помагала за различните класове. Всички учители, които организират час или друг вид събитие, ще бъдат поканени да разкажат за него и ще станат част от общността “Дигитални звезди в училище”.

Дни на медийната грамотност е кампания, която популяризира нуждата от въвеждане на медийната грамотност в образованието. Дните на медийната грамотност се организират всяка година от Коалиция за медийна грамотност, като за първи път стартират през 2018 г. През 2020 г. основен акцент на Дните са уменията на децата да създават безопасно съдържание в социалните медии и подкрепата на учителите за преподаване на медийна грамотност в училище. Както и предходните години, кампанията ще продължи да насърчава въвеждането на медийната грамотност в образователните програми. Целта е развитието на критичното мислене и творческите заложби на децата в дигитално-медийния свят.

Пълна информация за отделните събития, примерните програми и пакетите може да намерите на страницата на Коалицията.