Андон Балтаков: Бъдещето на БНР е в дигиталното пространство
Бъдещето на развитието на Българското национално радио (БНР) е в дигиталното пространство, убеден е Андон Балтаков - новото лице в конкурса за генерален директор на обществената медия.
Балтаков представи днес убедителна и новаторска концепцията си пред СЕМ. Регулаторът трябва да избере на 22-ри януари победител сред шестимата кандидати - Жени Гаджалова, Антон Митов, Андон Балтаков, Митко Димитров, Даниела Манолова и Александър Велев.
Кандидатът определи себе си като новинар, радиочовек, който никога не забравя откъде е тръгнал и винаги е носил радиото в себе си. Работил е за БНР преди години, след това емигрира в САЩ. Завършва университета "Йейл", работи за Си Ен Ен, Асошиейтед прес и др., най-вече като консултант за дигитално и стратегическо планиране. Той сподели, че със семейството му винаги са били с убеждението, че в един момент ще се върнат в Европа. Конкурсът за генерален директор той усеща като възможност да се завърне тук.
Финансирането на обществените медии в света става все по-неустойчиво. Тези модели са много трудни за поддържане от обществата. У нас радиопазарът не расте, той е 70 млн. лева. Рекламният пазар не може да поеме разходите, които БНР има, посочи Балтаков. Затова според него БНР трябва да се финансира с процент от БВП или от приходите към НАП - определен процент от данъците на физическите лица и определен процент от събрания корпоративен данък. Това той определи като "здравословен микс". Този трансфер трябва да бъде ограничен от минимални и максимални граници.
Не е лошо да се въведат и някои търговски практики при управлението на радиото - начинът, по който се управляват човешките ресурси, финансите, добави Балтаков.
"Бъдещето на изпълнението на обществените функции на радиото ще бъде в дигиталното пространство", посочи кандидатът. Там радиото трябва развива присъствието си, съдържание, приложения и др.
Радиото може да генерира собствени приходи, които до 2022 г. да достигнат 5 млн. лева годишно, смята още той. Според него БНР трябва да предлага независимо, полифонично редакционно съдържание, а генералният директор да е бариерата, стената, която трябва да спре всеки един натиск.
Андон Балтаков отделя специално място на музикалното съдържание. "Музиката винаги е била част от живота ми, свирил съм в детски мандолинен оркестър", сподели той.
Не мисля, че Радиото трябва да е играч на рекламния пазар. Това би нарушило пазарното равновесие, коментира той в отговор на въпрос за евентуалната смяна на модела на финансиране на обществените медии.