OffNews.bg

Отраженията на многообразието, представени чрез изкуството

Формите и материалите в изкуството са символ на посланията и смисъла зад всяко произведение. Затова изборът на огледалните повърхности за инсталацията „Огледай се“ съвсем не е случаен. Зад тях стои идеята за оглеждането – първо към себе си, а после и към другите.

Проектът на Yettel повдига темата за толерантността и насочва вниманието към ценности като приемане и разбиране. Разположена в центъра на столицата, инсталацията пресича пътищата на различни хора, събира ги заедно и ги кани да се вгледат отвъд видимото в отраженията.

Автори на идеята са агенцията за градски комуникации Imp-Act Agency и Филипина Стаменкова, а изработката е дело на творческото ателие Woood.

С тази инсталация призоваваме за повече приемственост между хората и по-малко разделителни линии, така както няма разделители при огледалата“, обяснява художничката Филипина Стаменкова. „В метафората на огледалото стои въпросът как виждаме света от около нас – дали обръщаме внимание единствено на собствения си образ, или осъзнаваме, че всъщност сме само една малка част от заобикалящата ни среда. Посланията, изписани върху стените, ни напомнят именно че бързайки, често пропускаме хората около нас, а понякога много малък жест или дума са нужни на някого, за да се усмихне“.

Филипина Стаменкова, художник и автор на инсталацията „Огледай се“

Благодарение на огледалните повърхности и начина, по който са разположени в градинката „Св. Климент Охридски“ между Софийския университет и храм-паметника „Св. Александър Невски”, елхите едновременно отразяват екстериора, но и се сливат със средата, пояснява Филипина. Погледнати под определен ъгъл, те изчезват в пространството. А отраженията върху тях се променят постоянно, с което създават различно преживяване за всеки зрител.

Инсталацията отбелязва и десетата годишнина от старта на една от емблематичните програми на Yettel – „Рамо до рамо“. С нея телекомът подкрепя професионалното развитие и социалната интеграция на хората с увреждания. В рамките на две години участниците работят по конкретни проекти, като по този начин придобиват ценни знания и стават по-подготвени и конкурентни на трудовия пазар.

„Създадохме четири светещи елхи с височина от близо пет метра, които застават на едно равно градско пространство, като своеобразна препратка към името на програмата „Рамо до рамо“, допълва Иво Димитров, творчески директор в агенция Imp-Act. „Неслучайно избрахме и мястото, поставяйки инсталацията на един пешеходен кръстопът. Самоосъзнаването, че делим това пространство с хора с различни пътища, възможности и потребности, е първата стъпка към приемането и толерантността към другите“.

Темата за многообразието, равнопоставеността и приобщаването е дългогодишен фокус на Yettel, а инициативи като „Рамо до рамо“, стажантските програми, обученията по неосъзнати предразсъдъци, са примери как компанията работи за по-включваща и отворена среда.

„Знаем, че да градим една добра среда „в балон“ не е достатъчно, затова насочихме усилията си към разпространяване на добрите практики и вярвания и извън компанията, с което се надяваме да мотивираме осъзнатост и действия в обществото. Това, заедно с годишнината от старта на „Рамо до рамо“, доведе до идеята за „Огледай се“ – инсталация, която провокира всички ни, като участници в обществото, да бъдем любопитни и да се опитаме да се приемем такива, каквито сме, всеки със своята уникалност“, добавя Маргита Колчева, мениджър „Устойчиво развитие“ в Yettel.

Според нея разговорът по темата трябва да се засили, не само за да бъдем по-толерантно общество, но и за да се възползваме от многообразието в мислите и идеите, което води до прогрес и иновации в редица области.

„Често предразсъдъците, които имаме, са неосъзнати – резултат от когнитивната способност на мозъка ни да ни помага да вземаме по-бързи решения на база на „програми“, които вече познаваме и сме образували чрез опит и/или колективни знания. Вследствие на тях обаче често се фокусираме върху различията, които ни разделят, вместо да ги използваме като причина да се обединим и да създаваме бъдещето заедно“, казва още Маргита Колчева.

Темата за многообразието присъства и във второто издание на ESG Connect. Нетуъркинг събитието е част от поредицата срещи на Yettel за насърчаване на партньорства между компаниите и споделяне на опит и добри практики по темите, свързани с устойчивото развитие. Наред с примерите за успешни инициативи, дискусията показа как предстоящите регулации в Европейския съюз създават нови изисквания за бизнесите и увеличават отговорността им – не само за хората в организациите, но и по цялата верига на стойността на една компания и общността като цяло.

В този контекст, Yettel се стреми да осигурява достъпна среда както за физическите си локации - магазини, централен офис и склад, така и за дигиталните си платформи като уебсайт и мобилно приложение. Освен това телекомът започва поетапна проверка и анализ на въздействието върху човешките права сред доставчиците, с които работи.