OffNews.bg

НСИ: Расте интересът към киното, театрите и библиотеките

Националният статистически институт публикува своя отчет за посещаемостта на културните институти в България за 2014 г.

В него личи повишаване на активността в областта на културата спрямо 2013 г.

Според данните към края на миналата година у нас им 204 действащи музея и галерии, които са били посетени от 4, 781 млн души, което в сравнение с 2013 г. е увеличение с 3%. Приблизително една шеста от тях (764 хил.) са осъществени в дните със свободен вход.

За 2014 г. музеите са получили 44, 105 млн лв., което също е увеличение с 3% спрямо 2013 г. От тях делът на бюджетната субсидия представлява 33, 079 млн лв. (75.0%), приходите от посещенията са 6, 643 млн лв. (15.1%) и от европейски програми и проекти са 547 хил. лв. (1.2%).

Общият персонал на музеите през 2014 г. е 3 106, като се увеличава с 8.6% в сравнение с 2013 година.

Графика на посещенията на музеите в страната. Графика: НСИ.

У нас функционират 72 театъра, които през 2014 г. са представили 14 694 представления, посетени от 2, 302 млн зрители. В сравнение с 2013 г. представленията се увеличават с 1.6%, а посещенията - с 5.7%.

Разпределението на театрите по вид и представени постановки през 2014 г. е както следва:

- 35 драматични театъра с 5 964 спектакъла;
- 22 куклени театъра с 5 841 спектакъла;
- 7 оперни и балетни театъра с 1 076 спектакъла;
- 6 драматично-куклени театъра с 1 532 спектакъла;
- 2 оперетни театъра с 281 спектакъла.

Приходите на театрите през 2014 г. са 68, 601 млн лв., като 15, 856 млн лв. (23.1%) от тях са приходи от билети и от участия в турнета в страната и в чужбина.

Графика: НСИ.

През 2014 г. в страната развиват дейност 59 музикални колектива - 6 филхармонии, 30 професионални ансамбъла за народни песни и танци и 23 оркестъра. Представленията на тези колективи се увеличават с 10.0%, а посещенията - с 9.5% в сравнение с 2013 година.

Осъществени са 837 концерта, посетени от 511 хил. лица.

Покачва се и посещаемостта на библиотеките, като през 2014 г. тя е скочила с 16,3% спрямо 2013 г. с общо 250 хиляди читатели. Посещенията в библиотеките също се увеличават с 21.6% и достигат 4 009 хиляди.

Брой произведени филми по вид през годините. Графика: НСИ.

През 2014 г. са произведени общо 114 пълнометражни, късометражни и среднометражни филма, от които 16 за киномрежата, 96 за телевизията и 2 за други цели.

В сравнение с предходната година се наблюдава спад с 42.9% в общия брой на произведените пълнометражни филми, като през 2014 г. те са 16, от които 13 са за киномрежата, а 2 - за телевизията (сериали с общо 18 епизода).

Броят на произведените късометражни и среднометражни филми е 98, от които игралните филми са 7, документалните и образователните - 83, и анимационните - 8. В сравнение с 2013 година увлечението е с 14.7%.

Посещението в кината обаче расте, като в края на 2014 г. броят им в България е 49, а киноекраните са – 196, като спрямо предходната година е регистрирано увеличение съответно с 9 и 39. Мултиплексите са 11 и в тях са осъществени 70.1% от прожекциите и 74.0% от посещенията.

През 2014 г. в сравнение с предходната година прожекциите в кината се увеличават с 13.6%, а посещенията - със 7.1%. Прожектирани са 5 414 филма, които според националността им се разпределят, както следва: 586 български, 1 283 европейски, 3 140 от САЩ и 405 от други страни.

Графика: НСИ.

През 2014 г. радиооператорите (85 радиа и радиомрежи) са излъчили 673.0 хил. часа радиопредавания, което е с 3.5% (22.5 хил. часа) повече в сравнение с 2013 година.

През 2014 г. в страната функционират 112 регистрирани и лицензирани български телевизионни оператора, което е с 9 повече от предходната година. От специализираните предавания най-голям относителен дял заемат художествените предавания (игрални, телевизионни и видеофилми) - 29.5% (228.2 хил. часа), следвани от музикалните – 15.5% (119.9 хил. часа) и информационните предавания - 7.2% (55.9 хил. часа). Делът на образователните предавания е едва 1.0% (7.6 хил. часа), а на излъчените реклами - 5.9% (45.6 хил. часа).

                                     Структура на телевизионните предавания по вид. Графика: НСИ.