OffNews.bg

2 милиарда долара може да коства стачката на сценаристите... в Холивуд

11 500 телевизионни и филмови сценаристи се изправят срещу големите студия. Този спор наруши 15-годишния мир в развлекателния бизнес.15-годишният мир в Холивуд беше нарушен във вторник, когато стачкуваха филмовите и телевизионните сценаристи, което доведе до спиране на много продукции и нанесе удар върху индустрията, която през последните години и без това беше разтърсена от пандемията и мащабните технологични промени, пише в. "Ню Йорк Таймс".

Часове преди изтичането на тригодишния им договор, в полунощ, профсъюзите, представляващи сценаристите, заявиха в изявление, че са "гласували единодушно за обявяване на стачка". Писателите ще започнат да протестират във вторник следобед.

Алиансът на филмовите и телевизионните продуценти, който преговаря от името на холивудските компании, заяви в изявление, че предложението им включва "щедро увеличение на компенсациите за сценаристите". Организацията добави, че е готова да продължи да преговаря.

Според студията основните спорни моменти между двете страни са свързани с предложенията на профсъюза, според който  компаниите трябва да осигурят телевизионен екип от определен брой сценаристи за определен период от време, "независимо дали са необходими за продукцията или не".

Профсъюзите, представляващи сценаристите заявиха, че "поведението на компаниите е създало "gig economy" (артисти на несигурни граждански договори, бел. прев.) вътре в профсъюза, а непоклатимата позиция на големите студия в тези преговори издава намерението им за по-нататъшно обезценяване на писателската професия".

Крис Кисинджър, съпредседател на преговорния комитет на Американската писателска гилдия (W.G.A.) заяви в интервю, че "от философска и практическа гледна точка сме много далеч едни от други".

Спорът изправи 11 500 сценаристи срещу големите студия, включително срещу най-старите развлекателни продуцентски компании като Universal и Paramount, както и новите участници в технологичната индустрия като Netflix, Amazon и Apple.

От Американската писателска гилдия (W.G.A.) заявявават, че възходът на стрийминг услугите и експлозията на телевизионното производство са влошили условията им на труд. Организацията определи това като "жизено важен" момент и че "в тези преговори е заложено на карта оцеляването на писането като професия".

Развлекателните компании, които преди това заявиха, че подхождат към преговорите с "дългосрочната стабилност на индустрията като наш приоритет", се сблъскват с бързо променящ се бизнес, тъй като зрителите на мрежовите и кабелните телевизии намаляват.

За зрителите най-непосредственият ефект ще се усети в токшоутата и скечовете. Късните вечерни предавания като "Saturday Night Live", "The Tonight Show Starring Jimmy Fallon" и "The Late Show With Stephen Colbert" вероятно ще спрат веднага. Риалити сериалите и някои международни филми се излъчват на ротационен принцип.

Преди да се забави появата на нови телевизионни предавания и филми, ще е необходима дълга стачка, тъй като производственият процес за тях може да отнеме месеци или повече от година.

Продължителното спиране на производството може да се окаже и пагубно за местната икономика, особено за работниците, които работят в продукциите като шофьори, гардеробиерки, ресторантьори, дърводелци и работници в складовете за дървен материал. При последната стачка на сценаристите през 2007 г., която продължи 100 дни, икономиката на Лос Анджелис загуби около 2,1 милиарда долара.

Сет Мейърс, водещ на вечерното шоу на NBC в 00:30 ч., намекна за разрушенията от последната стачка в епизод от предаването си в края на миналата седмица.

"Това не засяга само сценаристите", каза г-н Майерс във видеото, достъпно само в интернет. "То засяга целия невероятен персонал в тези предавания. И всичко това наистина ще е проблем за хората, особено като се има предвид, че още се съвземаме от тази ужасна пандемия."

Г-н Майерс заяви, че е горд член на W.G.A. и че е убеден, че това, което искат сценаристите, "не е неразумно".

"Ако не ме видите тук следващата седмица, знайте, че това е нещо, което не се прави с лека ръка, и че ще ми е мъчно, че ще липсвам и на вас", каза той.

Сценаристите повдигнаха множество оплаквания. В много актуален момент сценаристите се стремят да вземат предпазни мерки по повод използването на изкуствен интелект. Но най-належащият въпрос за тях е компенсацията на труда им.

През последното десетилетие, период, който се смята за пика на телевизията, броят на телевизионните предавания, излъчвани по сценарий в Съединените щати рязко се е увеличил. Сценаристите обаче твърдят, че заплащането им е останало непроменено.

В епохата на мрежовата телевизия един сценарист можеше да получи работа в предаване с повече от 20 епизода на сезон, което му осигуряваше стабилна издръжка за цяла година. В епохата на стрийминга обаче поръчките на епизоди са намалели до 8 или 12, а средната седмична заплата на сценарист-продуцент леко се е понижила, казват от W.G.A.