Vivacom вече са глобявани за подобна игра с SMS-и
Vivacom вече са били глобявани за нелоялна търговска практика при предлагането на игра, подобна на предлаганите чрез Viva Blitz Club, съобщи Комисията за защита на потребителите (КЗП), която се самосезира по публикацията на OFFNews "Пратете SMS, ако не искате да печелим от парите ви". В нея разказахме как клиентка на мобилния оператор е получила SMS, написан на български, но с латински букви, в който операторът я приканвал да изпрати SMS, ако иска да се отпише от абонамент за игрите. Жената не разбрала, не изпратила SMS и била абонирана. Всеки нов SMS й струвал по 2.40 лева с ДДС.
Председателят на Комисията Димитър Маргаритов потвърди, че вече тече проверка по изложения казус от OFFNews. Той подчерта, че при разглеждането на случая ще бъде отчетено и обстоятелството, че потърпевшият е по-възрастен потребител. Маргаритов припомни, че когато се адресира нелоялна практика към уязвими групи граждани, ръководената от него институция е особено чувствителна и при изследването на проблема взема предвид всички техни специфики.
„При провеждането на подобна игра на същия мобилен оператор преди няколко години Комисията е установила, че е налице нелоялна търговска практика и я е забранила със заповед, която е потвърдена от съда. На мобилния оператор е наложена и глоба в пределния максимален размер, предвиден към онзи момент в санкционната част на съответната норма на Закона за защита на потребителите – 10 000 лв. В настоящата редакция на закона санкцията за прилагането на нелоялна практика е до 30 000 лв., като при повторно нарушение се допуска тя да достигне до 50 000 лв.”, коментира Маргаритов.
Маргаритов даде примери за още няколко сходни случая при провеждането на различни игри от страна на мобилните оператори.
„Имаме решение за забрана на един тип нелоялна практика, при която телекоми са изпращали до абонатите си кратки текстови съобщения с непълна и неясна информация и по такъв начин са формирали у тях убеждението, че могат да участват безплатно в игра за разпределяне на печалби под формата на ваучери за онлайн пазаруване. Към момента, в който потребителят е вземал решението си за включване в играта, той не е бил уведомен, че ще има задължението да заплаща автоматично подновяван седмичен абонамент за услугата, докато не се откаже от нея. Тази „подробност” е била посочена само в общите условия за участие в играта, публикувани в Интернет. Не всеки гражданин, обаче, има достъп до мрежата.”
„Произнасяли сме се и по още един подобен случай. Потребителите отново са имали едноседмичен безплатен период, в който да отговарят на въпроси и да трупат точки, срещу които получават ваучери и избират награди на съответната на тях стойност. Едва ден преди изтичането на безплатния едноседмичен период, потребителят е информиран, че ако не се откаже от абонамента, той ще се подновява всяка седмица и това ще му струва определена сума.”
„Друг случай на нелоялна практика от наша гледна точка е провеждането на SMS игра, при която телеком е приканвал абонатите си да се включват в персонални тестове. През първата седмица участието е безплатно, като потребителят отговаря всеки ден на пет въпроса за специфични характеристики на личността му и получава възможност да спечели допълнителни минути към абонаментния си план. След изтичането на едноседмичния период, участието в играта се таксува по 0,30 лв. на ден. Тук отново става дума за това, че потребителят не е своевременно информиран, че при включването си в играта той се съгласява след изтичането на едноседмичния срок с ежедневно подновяване на абонамента, докато не заяви желанието си за отказ от него.”
Комисията е излязла с решения за наличие на нелоялни търговски практики за всеки от тези случаи. Заповедите за забраната им не са влезли в сила, тъй като търговците са ги обжалвали и все още се чака произнасянето на съда. Поради тази причина имената на телекомите не могат да бъдат посочени.