С Радан Кънев явно имаме различни принципи за управлението на София
Г-жо Фандъкова, опонентите ви казват, че има две Софии – една на центъра, една на кварталите? Вие в коя живеете? Какво се вижда от прозореца на дома ви?
Не съм се интересувала къде живеят другите кандидати за кмет, но аз живея в София. Като повечето граждани живея в един от жилищните квартали и преминавам през голяма част от града, за да отида на работа. Тезата за двете Софии съзнателно започна да се повтаря в последните няколко месеца и от РБ, и от кандидатите отляво, които очевидно действат в интересен синхрон. Това цели да се създаде усещане за несправедливост у хората в някои от районите, независимо от причината. Не приемам нито тезата за вярна, нито методът за добър – да се търси доверие като се настройват едни хора срещу други. Бул. "Ботевградско шосе", Лъвов мост, Руски паметник, бул. „Цариградско шосе“, кръстовищата семинарията и ТВ кула на кого са? На всички, които минават през тях в пъти по-бързо и удобно. Метрото преобрази кварталите, през които минава и които свързва – „Младост“, „Дружба“, „Обеля“, „Надежда“ – не са жълти павета, а квартали на София, които свързахме с метро. „кв. „Левски Г“, Сухата река, „Хаджи Димитър“, „Овча купел“ и „Красно село“ – които сега свързваме с третата линия на метрото, в коя София ще бъдат? Имаме още много работа да свършим, но това с приказки и разделяне на хората не става – става с последователност и дори с упоритост. Направихме 130 км от основните улици и булеварди и сега основен нов приоритет за мен е ремонтът и възстановяването на вътрешнокварталните улици, тротоарите и уличното осветление. Целта ни е да ремонтираме и възстановяваме инфраструктура все по-близо до домовете. Вече можем да си го позволим като ресурс, защото реновирахме голяма част от базовата инфраструктура.
Не живеете в най ВИП квартал, ама те и без това нямат канализация. Ще имат ли скоро?
Когато станах кмет около 30% от територията на града нямаше канализация. В последните години успяхме да изградим 100 км канализация и почти 200 км водопровод. Инвестирахме в изграждането на канализация над 280 млн. лв., защото освен строителство се отчуждават и имоти. Подготвили сме над 15 проекта за кандидатстване по новата оперативна програма „Околна среда“. Готови сме с проектите за канализация на „Овча купел“ и кв. „Горна баня“, кв. „Кръстова вада“ вече започнаха отчуждителните процедури по ул. „Никола Крушкин Чолака“ и ул. „Емилиян Станев“. Продължаваме с 4-ия главен канализационен клон в кв. „Горубляне“ и вътрешно-кварталната мрежа, Подготвени са проекти за район „Витоша“ – кв. „Бояна“, Манастирски ливади – запад; кв. Бенковски, кв. Левски, селата Чепинци, Негован и Световрачене. Целта ни е до 2020 г. да сме изградили канализацията на територията на града.
Как бихте наказала лично вие шофьорите, които минават по пешеходната зона на Витошка или през зелените релси на трамвая на Руски паметник?
Общинска полиция установи колите, които минаха по пешеходната част на бул. „Витоша“ и са им съставени актове. Това е изключително грубо нарушение, защото това е пешеходна зона и рискът от инцидент е голям. Затова санкцията действа дисциплиниращо и възпиращо подобни прояви. Много високо оценявам обществената реакция - във фейсбук получих няколко десетки съобщения с видеото и гражданите бяха искрено възмутени. Фактът, че хората се възмущават, че намират това за недопустимо е изключително важен, защото показва нулевата толерантност към подобно нарушаване на правилата. По отношение на зелените релси на Руски паметник – направихме пилотно този проект, за да видим как ще се възприеме от хората и да опитаме различни варианти за поддържането им. Хората бяха искрено възмутени от преминаването коли по тях, защото харесват направеното. Когато това е отношението на хората към града им, значи вървим в правилната посока.
Докато шофирате, попадате ли в дупки по улиците все още?
По голяма част от основните булеварди и улици успяхме да се справим с дупките, ако се появят някъде на фирмите им е разпоредено да действат бързо, защото по големите булеварди дупките са въпрос на сигурност и безопасност, не само на комфорт. Затова и избрах да започнем с техните цялостни ремонти. Другата година сме подготвили ремонтите на бул. „Дондуков“, на бул. „Владимир Вазов“, заедно с 9-те моста, които са в тежко състояние и трябваше да започнем още тази година, но обжалване на един от участниците забави изпълнението, на бул. „Монтевидео“, който планираме и да разширим и в момента вървят отчуждителни процедури, на бул. „Президент Линкълн“, бул. „Прага“, доизграждане на ул. „Обиколна“ в ж.к. Дружба и разширението на бул. „Черни връх“ до околовръстното шосе. По мое настояване са разработва и проекта за рехабилитация на ул. „Граф Игнатиев“ – ключова улица за София, ще запазим движението на трамваите, но ще обособим по-добри възможности за пешеходците. Най-важното нещо, което направихме са договорите с фирмите и сроковете на гаранции, които изискваме. За ремонт на пътища гаранцията е 5 г. за строителство на конструкции (мостовете и градините) е 10 г. За този период всеки дефект, които се появи фирмата го отстранява за своя сметка. Акцентира се, че има некачествено изпълнени неща – има, и аз най-добре знам това, защото съм налагала най-големите глоби – 600 хил. за ремонта на трамвайното трасе по бул. „България“, 400 хил. за естакадата на бул. „Сахаров“ в Младост.
Важно е гражданите да знаят, че която фирма си позволи да работи некачествено, го прави за своя сметка, а не за наша. Допълнително въведохме изискването фирмите да предоставят банкова гаранция срещу получения аванс до края на изпълнението на проекта. Така, ако има некоректни, с техните средства се отстраняват нередностите.
По малките квартални улици обаче е пълно с разбити места и на платното, и по тротоарите?
Малките улици са новият ни приоритет за работа – тази година започнахме с основния ремонт на 35 улици в различни райони на града. 30-40 улици за мащабите на София не е много, затова целта ни е да инвестираме приоритетно в инфраструктурата в кварталите. На всички нови обекти, които правим изграждаме нови тротоари – общо 120 км са новите и възстановените тротоарни настилки. Факт е, че когато успяхме да свалим колите от тротоарите се видя ужасното състояние, в което са те и затова направихме специална програма за ремонт на тротоари. Правим над 20 км нови тротоари на година. Сега подготвяме и проект за модернизиране и изграждане на улично осветление, където такова не е правено. Целта ни е в следващите години да модернизираме 60% от уличното осветление с енергийно ефективно. По предварителните ни оценки това ще доведе до 30% намаление на сметките за електричество. С този проект за улично осветление реално ще имаме възможност да реновираме и тротоарите заедно с изграждането на подземната инфраструктура.
Знаете ли, че има улица „Календерска“ в квартал „Бенковски“? Ще я оправите ли приоритетно, ако има нужда?
Ако улицата е в лошо състояние, районният кмет я подава към Столична община, за да бъде включена в списъка с улици за възстановяване по текущия ремонт. Тази година в кв. „Бенковски“ се ремонтират 3 улици и в момента се изграждат две повдигнати пешеходни пътеки за по-голяма безопасност.
Как бихте продължила изречението към някой гост на столицата: Ех, ако беше дошъл след няколко години...? Какво ще е променено?
Това, което виждат на първо място чужденците в София са парковете и зелените площи – със самочувствие ще кажа, че в последните години изведохме като приоритет възстановяването на градските паркове и градини. Успяхме да реновираме големи части от знаковите паркове – Южен парк, Северен парк, Борисова градина, парка в Студентски град - общо 19. Започнахме и изграждането на поливни системи. След 4 г. София трябва да има не само още възстановени паркове, сред които и Западен парк, но и напълно нови зелени пространства. Заложи ли сме изграждане на нови паркови пространства в Дружба, Младост и Овча купел, а вече започнахме и изграждането на първия нов парк от десетилетия насам – парк „Възраждане“. Предвиждаме и изграждане на зелени пояси и зелени еко-стени около натоварените булеварди, което да намали замърсяването и шума – две много важни цели, които си поставям.
Вярвам, че след 4 г. София ще бъде още по-зелена, което е първото впечатление на чужденците в момента, и ще бъде истински зелен град. Това означава град, който пести енергия и произвежда енергия, политики, които започнахме със соларните системи в детските градини и разбира се, със завода за преработка на отпадъци, от които се произвежда електроенергия и компост. В тази посока са и мерките за стимулиране на велосипедното движение – целта ни е да свържем 200 км велоалеи във веломрежа и да създадем услугата „обществен велосипед“. Като процедурата за създаването му вече е внесена в Столичния общински съвет за разглеждане.
Програмата ви предвижда реставрация на стари къщи и паметници на културата – как ще стане това?
Опазването на архитектурното наследство на София е един от новите приоритети, които изведохме в програмата ми. Старите сгради в центъра са важна част от очарованието на стара София, което трябва да съхраним и да покажем. Тези зони от града имат силен потенциал да станат интересни исторически центрове и това ще има силен ефект и върху малкия и среден бизнес, както и туризма. Съвместно с френски експерти разработваме план за възстановяване на сградите между бул. „Т. Александров“, бул. „Кн. Мария Луиза“, бул. „Хр. Ботев“ и ул. „Екзарх Йосиф“. Вече виждаме първите възстановени сгради по ул. „Пиротска“. Районът около Женския пазар започна да се преобразява след реновирането на пазара, което ние направихме заедно с гражданите. Разработваме градоустройствен план за възстановяването на зоната и специална наредба, която да опише партньорството между собствениците, общината и държавата, което да стимулира възстановяването на сградите. По мое лично настояване собствениците на стари къщи и паметници на културата бяха допуснати като бенефициенти по новата програма „Региони в растеж“. В последните няколко години в районите „Средец“ и „Възраждане“ са възстановени фасадите на над 130 стари сгради. Това стана и с дейното участие на районните кметове Вергиния Стоянова и Савина Савова, които отново са кандидати за районни кметове.
Кой претендент за мястото ви ви се струва най-сериозен?
Стремя се да не давам оценки за кандидатите за кмет на София. Опитвам се да разбера какви са техните идеи за развитие на града и какви проекти предлагат – досега разбрах само, че искат да работят по същите приоритети и проекти, по които работя и които наложих като дневен ред на София. За съжаление публичното говорене на кандидатите съдържа повече популизъм и красиви обещания, а не осъществими решения. За мен е важно да продължим работата за София със същото темпо и да не допуснем забавяне, защото градът няма време да чака. Нека гражданите да преценят кой е сериозен и кой не е.
Очаквате ли удари под кръста в кампанията? И от кого?
Всеки кандидат избира каква кампания да води – за съжаление това, което виждам до момента не са удари под кръста, а обикновени лъжи и манипулации. Не знам колко пъти още пъти ще повторят, че ремонтираме един и същ участък от бул. „Цариградско шосе“ всяка година. Всеки софиянец минава по булеварда и прави разлика между моста при Алея Яворов, който ремонтирахме тази година и моста на 4-и км, който ремонтирахме миналата, или моста при бул. Копенхаген, който направихме през 2013 г. Вероятно се разчита на старото правило, че една лъжа повторена 100 пъти става истина. Аз разчитам на хората, които вероятно познават града по-добре от някои кандидати за кметове. Същата манипулация върви и за завода за отпадъците – веднъж се казва, че е прекалено малък, друг път прекалено голям за отпадъците на София, трети път, че не работи. Факт е, че работи и че е проектиран да обработва битови отпадъци с капацитет 410 хил. т. годишно. Това е проект, който реално изграждаме с Европейската инвестиционна банка и Европейската комисия – най-големият проект в сферата на екологията, направен с европейски средства – мислите ли, че някой би допуснал каквато и да е нередност.
Ще има ли промени в екипа, с който управлявахте досега?
Направила съм си изводите за всеки член от екипа ми и съм взела решения за себе си. Личното ми разбиране е по време на кампанията да не си правя пиар от решения, които засягат други хора.
Кои са трите неща от постигнатото в София, с които се гордеете най-много? И трите, за които съжалявате?
Най-важното нещо, което постигнахме е, че привличаме хората в това да пазят града, да се интересуват от случващото се и да искат да го променят заедно с нас. А хората участват и имат доверие, когато виждат, че се работи. Разбира се, гордея се с проектите, които реално промениха живота на голям брой хора - това са метрото, завода за отпадъците, новата канализация, новите детски градини и училища. Моя особена гордост е подземният музей, който направихме под базиликата „Св. София“ и гробницата на Хонорий, която разкрихме и експонирахме. Сега предстои да ги свържем в едно общо пространство. В подземията на Св. София връщаме уникални автентични мозайки от 4 в, които реставрирахме със собствени средства. Затова и Св. София стана най-посещавания туристически обект в града - Радвам се, че започнахме разкопките до Св. Неделя и откриваме важна сграда за Древна Сердика, разкриваме и най-старото неолитно селище, което се намира в район „Слатина“. Това са важни обекти в областта на културно-историческото наследство, защото дават допълнително самочувствие и стимулират развитието на туризма. За пръв път от 70 г. Музеят за история на София има сграда, която направихме в старата сграда на банята, която напълно възстановихме. Само за първия ден от откриването си музеят е посетен от 10 хил. души, а в следващите дни между 5 и 6 хил. ЧитАлнЯта, която направихме заедно с младите хора от Сдружението за градски читални и Александър Шпатов за 3 месеца е посетена от 15 хил. души. Това са проекти, с които се гордея защото те изграждат и пазят духа на града.
Как ще коментирате думите на лидера на ДСБ Радан Кънев при откриването на кампанията на РБ в София, че 10 г. „няма основано на принципи и ценности дясно управление“?
В последните 8 г. в София има ясно мнозинство, което стои зад всеки проект на града и всяко решение. Резултатите са видими – изброих много от тях. Мога да изброя и резултати от управлението на София преди това – когато са управлявали различни партии, включително и партии от Реформаторския блок. Къпалнята Мария Луиза, много любимо място на софиянци, летният театър в Борисовата градина, общо 300 дка от Борисовата градина – са станали частна собственост. Имоти в Южния парк – по същия начин, общински терени са вкарани в смесени дружества и реално са подарени, общината дори пари не е получила. Г-н Кънев да отговори на хората ясно – това ли е основаното на принципи управление, което е управлявало София преди 10 г.? Да отговори каква е оценката му за управлението на София преди 2005 г.? Аз не приемам неговата оценка, че „плаващите мнозинства“ в тогавашния общински съвет са били принципни или имаме различни принципи.
Какво е финансовото състояние на София – и от ляво и от дясно говорят, че София има пари, но трябвало да се разпределят по друг начин?
Всички кандидати за кметове гледат бюджета на София и признават, че той е рекордно голям. Бюджетът обаче не е даденост – всеки лев от него се печели с доверие, с публичност и със свършена работа. Европейските проекти, които спечелихме не идват даром, както е много лесно да се каже. Столичната община има рекордно висок бюджет, който успяхме да увеличим в най-тежките години на финансова криза без да увеличаваме местните данъци и основни такси. Привлякохме 2 млрд. европейски безвъзмездни средства и осигурихме 1 млрд. собствено съфинансиране. За всеки лев, които инвестирахме в големите проекти на София, осигурихме по-още два безвъзмездно. Финансовата стабилност на Столична община е факт, който се потвърждава от международните рейтингови агенции. Това са фактите, а не внушения.