Открит е досега неизвестен портрет на последния византийски император
Екип от археолози в южната част на Гърция са идентифицирали късносредновековен стенопис като изображение на Константин XI Палеолог Драгаш - последния владетел на Източната римска империя. Фреската се намира в манастира "Паммегистон Таксиархон" ("Свети архангели") в Егалия, на около сто километра южно от Атина.
Откритието, извършено в началото на декември и е оповестено от д-р Анастасия Кумуси, шеф на Дирекцията за древни находки към гръцкото Министерство на културата за областта Ахея. Екипът попада на стенописа от средата на XV в. по време на реставрационни работи в манастира. Портретът на императора принадлежи към втория от три пласта стенописи във вътрешността на католикона (църквата) на светата обител.
Най-вероятно изображението е направено по време на краткото царуване на Константин XI в Константинопол, защото мъжът на стенописа е облечен в царствени одежди, видимо различаващи се от тези на деспотите на Морея. Преди възцаряването си в столицата на ромеите през 1448 г., по време на царуванията на баща си Мануил II Палеолог и брат си Йоан VIII, младият Константин двайсет години управлява Морея или Пелопонес (Южна Гърция) като съ-деспот заедно с братята си Димитър и Тома. През 1428-1448 той участва в няколко военни кампании с променлив успех и се проявява като смел воин и умел администратор. По време на управлението на Йоан VIII, Константин служи като регент на столицата при отсъствията на василевса. Вече като император, Константин се радва на близо три години мир преди новият османски падишах Мехмед II да започне подготовка за поредната обсада и окончателния щурм на Константинопол. Като наследник на Йоан VIII, Константин спазва фераро-флорентинската уния с католическата Църква до гибелта си на 29 май 1453 г., когато Градът е превзет от османските войски.
Гръцкият министър на културата Лина Мендони подчертава: "Работата, извършена от Дирекцията по древните находки към Министерството още веднъж се доказа като изключително значима, тъй като изнася на бял свят находки, свързани с исторически личности."
Стойността на новооткрития портрет не е само историческа, а и художествена. Късновизантийският период е свързан с взаимни влияния между ромейските владения и италианските държави, навлизащи в епохата на Ренесанса.
На портрета си императорът носи златотъкана одежда с медальони с династичните двуглави орли на Палеолозите, скиптър и затворена императорска корона. Възможно е портретът да е поръчан или лично от него, или от братята му Тома и Димитър по време на неговото царуване.