OffNews.bg

За първи път кампания в социалните мрежи ще информира българите в чужбина за изборите

Васил Величков е част от екипа, който по инициатива на вицепремиера Илияна Цанова разработи платформа за комуникация през Интернет с българите в чужбина в навечерието на парламентарните избори. Той е бил член на УС на Българската асоциация по информационни технологии, понастоящем е ментор и член на комисията по селекция на проекти на фонда за ранно рисково инвестиране Eleven, като същевременно активно инвестира и подпомага стартиращи технологични компании. Съветник е по информационни технологии и електронно управление в политическия кабинет на заместник министър-председателя.


-  Вицепремиерът Илияна Цанова, в чийто ресор е Агенцията за българите в чужбина, заяви че е необходима държавата да общува със сънародниците ни по нов и модерен начин, чрез социалните мрежи. Имате ли вече концепция и как ще се реализира тя?

- През изминалия месец с колегите от екипа в политическия кабинет на г-жа Цанова разработихме идеята и вече имаме готовност да стартираме. Едно важно уточнение - сънародниците ни в чужбина са, както исторически български общности живеещи например в Молдова, Украйна, западните покрайнини в Сърбия, така и „младата емиграция“ – българи, които са напуснали родината, за да учат и работят в чужбина през последните 25 години. За разлика от по-старите български общности, по-младите емигранти много рядко членуват и участват във формални неправителствени организации на българи в чужбина. Досега Държавната агенция за българите в чужбина е поддържала връзка предимно с формалните организации на българи в чужбина, които са над 800, но агенцията не е имала приоритет и инициативи за комуникация с по-младите емигранти, които общуват и поддържат връзка с родината предимно чрез социалните мрежи като Facebook и Twitter.

Концепцията е проста – в 21-ви век не можем да очакваме българите в чужбина да търсят институциите, за да се информират, би следвало институциите да са проактивни и да достигнат до тях. Социалните мрежи дават уникални възможности за проактивна комуникация – бизнесът отдавна ползва тези възможности, а институциите трябва да наваксват. Нашият екип идентифицира над 3000 групи във Facebook на българи в чужбина. Именно хора, самоорганизиращи се в такива групи, подпомагат държавата в организацията по провеждането в чужбина на предстоящите парламентарните избори. Освен държавните служители, които ще бъдат командировани в чужбина, българските диаспори по света трябва да излъчат няколко хиляди доброволци, за да се попълнят квотите за секционни избирателни комисии. От една страна комуникационната кампания е насочена към информиране на сънародниците за стотиците нови изборни секции, които ще бъдат отворени по цял свят, техните права и особеностите при гласуването в чужбина, а от друга – ще призовем хората да се включат като членове на СИК, да помагат с осигуряването на помещения за провеждане на изборите.

До колко наши сънародници ще стигнете и чрез какви канали?

Целта е да достигнем директно до поне 300 000 българи в чужбина, основно през Facebook, тъй като това е най-свързаната и голяма социална мрежа, в която хората прекарват най-много време. Всеки човек, до когото достигнем директно с информация и послания, е свързан с много други хора, така че споделяйки на свой ред дадена публикация, ние можем да достигнем за много кратко време до почти всички българи в чужбина, които ползват Facebook, но и до техните приятели и роднини, с които те поддържат връзка и извън социалните мрежи.

Как точно е ангажирана Агенцията за българите в чужбина в тази кампания?

Задачата на Агенцията е да подбере и адаптира заедно с ЦИК и МВнР информацията и посланията, които са важни и подходящи именно за българите в чужбина, както и да организира технически публикуването на официална и проверена информация в най-популярните групи и страници във Facebook, чрез които може да се достигне до най-много българи. Публикациите трябва да бъдат оформени по начин, който е подходящ за социалната мрежа – с инфографики, кратки анотации, които привличат вниманието, по-малко, но по-структурирани текстове с повече конкретика. Подготвили сме и Facebook страница на Агенцията.

Какви послания ще съдържа кампанията? Съгласувани ли са с кампанията на ЦИК?

Държа да подчертая, че комуникационната кампания няма да съдържа никакви политически елементи и ще бъде напълно партийно-неутрална. Информацията, която ще се публикува, ще се одобрява от ЦИК в оперативен порядък – важно е да се разпространява само информация, която е вярна и законосъобразна. Българите в чужбина трябва да научат, че за тези избори има отворени стотици нови изборни секции, именно в държави и градове, където има най-много българи, така че на хиляди българи няма да им се налага да пътуват по 1000 км. или да чакат по 8 часа на опашки, за да гласуват. От друга страна трябва да ги информираме, че не могат да упражняват преференциален вот, но че тяхната изборна активност е изключително важна и че техните гласове не се разпределят на случаен принцип, каквито митове съществуват в чужбина.

Какви резултати очаквате?

Очакваме тази кампания да допринесе за повишена изборна активност. Ако всички институции, отговорни за организацията и информационната кампания за изборите, си свършат добре работата, може да постигнем поне 30% по-висока активност в чужбина спрямо предишни избори.