Има опасност 3 милиарда лева да бъдат надписани в сметките ни за ток
Мартин Димитров и Петър Славов са кандидати за депутати в листите на Реформаторския блок в София. Мартин Димитров е номер 3 в 24 МИР, Петър Славов е номер 4 в 23 МИР. Преди няколко дни двамата установиха, че правителството крие съдебно дело срещу България за над 1 милиард, заведено от ЕВН.
Разговаряме с тях за това какво може да се направи, за да се спечели делото, има ли опасност то да се отрази в цената на тока, за монополите и преференциалното гласуване.
- Вие и двамата сте кандидати на Реформаторския блок за изборите на 5 октомври. Ако станете депутати, какъв ще е акцентът на работата ви като народни представители?
Петър Славов: Борбата срещу монополите. Хубавото е че имаме готови законопроекти, които сме писали веднъж по времето на Синята коалиция, после са разработвани от Реформаторския блок, но тогава за съжаление нямаше кой да ги внесе, защото нямахме парламентарно представителство. Тези законопроекти чакат да бъдат внесени и се надявам този път ГЕРБ да проявят повече разум и да станат действащо законодателство.
Мартин Димитров: Или държавата ще се справи с монополите, или монополите ще се справят с държавата. В момента монополите очевидно изглеждат по-силни от държавата, което е плашещо. Едно от първите неща, които смятам да направя заедно с колегата Славов, заедно с колегите от Реформаторския блок, е този законопроект, който е готов и който дефинира какво е монополно положение и как се санкционира то, да стане действащ закон.
- Вие и двамата не сте водачи на листи. Мартин Димитров е номер 3 в 24 МИР в София, Петър Славов е номер 4 в листата в 23 МИР в София. Имате ли надежда, че благодарение на преференциалното гласуване ще бъдат избрани най-добрите кандидати на Реформаторския блок?
Мартин Димитров: Нашите избиратели са мислещи. Много интелигентни хора, които ще гласуват за личности, които след това да ги представляват и да работят за тях. Ако хората смятат, че темите, по които аз и колегата Славов работим: разкритията по Белене, разкритията по Южен поток, намаляването на данъците, битката срещу монополите, са важни, могат да гласуват префернциално за мен и за него.
Петър Славов: При Реформаторския блок е най-силно застъпването на преференцията, най-много избиратели гласуваха на евроизборите преференциално. Това се видя от изборните резултати, още повече, че при Реформаторския блок сработи преференцията. Така че аз лично очаквам този път процентът преференции да е още по-висок и това да даде възможност хората, които са доказали, че работят в полза на обществото и защитават десните и християндемократическите ценности, да бъдат посочени от хората и да бъдат избрани.
На практика за първи път избирателите имат възможност да влияят на процеса и да изберат хората, които те считат за най-добри. Не хората, които партиите считат за най-добри, а тези, които хората считат, че са най-подходящи да представляват и техните интереси, и интересите на Реформаторския блок.
Г-н Димитров, в събота по Нова телевизия извадихте данни, че има иск срещу държавата за 1 милиард лева от ЕВН. За какво ни съди ЕВН?
Мартин Димитров: Аз зададох като въпрос тогава тази информация, защото заедно с колегата Петър Славов установихме, че в Международния трибунал във Вашингтон има дело номер 1317, заведено от EVN срещу България. По отношение какъв е размера на иска, пуснахме питане по Закона за достъп до обществена информация до финансовия министър и зададохме въпроса дали става въпрос за сума над 1 милиард лева.
Ситуацията е следната: Първо не е ясно защо предишното правителство на Орешарски е скрило това дело от българското общество. Вторият въпрос е защо сегашното служебно правителство крие това дело. То е заведено през 2014 г. и заради криенето на тази информация, ние се съмняваме дали България се защитава адекватно по него.
Ние питаме: Какви грешки евентуално е допуснало правителството на Орешарски, за да не оповестява публично информацията по това дело? Защо крие информацията по толкова ключов за българското общество въпрос?
Освен това - всички действия на ДКЕВР и на Министерството на икономиката и енергетиката трябва да бъдат съобразени с наличието на това дело, за да не се окаже "пробита" позицията на България.
- Ако ЕВН има някакви основания да съди България, каква тогава е вероятността и другите две енергоразпределителни дружества да подадат подобни искове?
Петър Славов: Това е реална опасност. Знаете, че договорите за приватизация на трите ЕРП-та са практически еднакви. Ако се окаже, че едно от тях има основания заради "нарушения на държавата по изпълнение на приватизационния договор", както твърдят те, да ни осъди, тогава тези основания биха били налице и при останалите.
- Значи говорим не за един милиард, а за 3 милиард?
Петър Славов: Да, за съжаление съществува реална опасност тази сума да се умножи по 3. И затова е много важно поведението на държавата да бъде адекватна и това дело да не се губи.
- Имате ли опасения, че именно това дело и вероятните други дела са в основата на увеличението на цената на тока?
Мартин Димитров: Връзка има разбира се и няма как да няма. Ако подобни дела бъдат загубени, те ще бъдат плащани от всички нас, потребителите. Същото е и положението с делото по Белене. Подобни дела не трябва да бъдат губени. И понеже става въпрос за нашите пари, за парите на данъкоплатците, е пълно безобразие, че информацията за наличието на такива дела, за размера на иска, не е публична и е крита от българското общество. Тук е най-големият ми укор към кабинета "Орешарски": Извинявайте, какъв по-голям пример за надделяващ обществен интерес? Ако подобни дела, не дай си Боже, бъдат загубени, всички ние ще плащаме за тях. Затова решението е следното: Веднага пълна публичност и най-добрата защита, включително пълен анализ на управлението на Орешарски - какви възможни грешки за допуснати тогава и защо тази информация е скрита от българското общество.
Петър Славов: Тук има още един ключов въпрос, който не бива да се забравя. И той е с какви мотиви на 1 октомври ДКЕВР ще приеме увеличението на тока. Много обезпокоителни са изявленията на някои членове на комисията в последния месец, че едва ли не действията на ДКЕВР в миналото не били съвсем законни. Подобни изявления са недопустими. Съдът е този, който казва дали едни действия са недопустими. Подобни изявление от представители на този висш държавен орган само могат да навредят на това дело. Всички се сещаме, че те веднага биват представяни от другата страна като доказателства, че срещу ищеца са извършвани незаконни действия. Така че много трябва да се внимава от ДКЕВР какви изявления се правят и с какви мотиви се приема това увеличение на тока от 1 октомври.
- Този състав на комисията беше отстранен доста трудно, не искаше да си тръгва. Възможно ли е това да е дело, което предишното правителство е заложило за следващия бюджет?
Мартин Димитров: Неслучайно заедно с колегата Славов - той е подготвял, а аз съм внасял, законопроект ДКЕВР да се избира по друг начин - от парламента с една прозрачна, състезателна процедура. В момента тази позиция не е работеща и не си изпълнява независимите функции. ДКЕВР трябва да е независим силен регулатор, върху който политиците и политиката да нямат влияние. Ако искаме истинска борба с монополите, истинска защита на конкуренцията, трябва да имаме силен регулатор. В момента той не е силен. И, да - има много заложени мини и те са целенасочени. Цялата политика на държавата трябва да се промени - да създадем силни регулатори, с присъствие в тях на представители на гражданското общество, така че тези регулатори да бъдат независими и наистина да защитават конкуренцията. В момента държавата е пробита и сякаш няма държава.
- Има ли яснота за какво точно ни съди ЕВН?
Петър Славов: Публично достъпната информация в сайта на самия арбитраж и на кантората, която е ангажирана да защитава България, показва, че става дума за нарушения на закона за енергетиката и в частност на самия приватизационен договор. Това ни дава основания да предположим, че сумата, за която ни съдят е доста голяма, тъй като неустойките, които са заложени там са доста съществвени.
- Борбата с монополите беше нещото, от което стартираха първите протести. После се оказа, че никой няма желание да се бори с монополите. Как може да се разбие този порочен модел?
Мартин Димитров: Има решение. Още в Синята коалиция тогава, а сега в Реформаторския блок, написахме специален закон, който дефинира какво е монополно положение, дефинира кога и как трябва да се правят оценки за състоянието на пазара. Помните ли, че имаше един служебен премиер Марин Райков, който попита кои са монополистите и получи от Комисията за защита на конкуренцията един безобразен отговор, че едва ли не нямало монополисти в България и че неговият въпрос е грешно зададен. Законът, който ние сме предложили и който не мина заради ГЕРБ и БСП дефинира какво е монополно положение, как се санкционира, как се защитава конкуренцията. Има нужда от изключителна конкретика. Независим регулатор и изключителна конкретика и ще видите как резултатите ще се появят. Имаме примери от Европейския съюз - много силно антимонополно законодателство. Който само си помисли да нарушава правилата веднага бива санкциониран. Тук такива примери липсват и това не е случайно.
Петър Славов: Два са ключовите момента - добра законодателна рамка и регулатор, който да я прилага. За съжаление в България и двете в момента липсват. След протестите срещу монополите, решението, което потърси правителството на Орешарски беше да намали цената на тока с идеята, че поне временно е замазал проб;ема. Но всички виждаме в момента как това ни се връща с всички натрупани проблеми и рефлектира в цената на тока. Т.е. това не може да е решение. решението е това, което каза колегата Димитров - законодателна рамка и регулатор, който да не е зависим от силните на дена. Защото всяко следващо правителство се изкушава да смени състава на регулатора, след което той почва да провежда политика в услуга на тези, които са го назначили, а не да защитава интереса на хората.
- Шефът на Комисията за защита на конкуренцията Петко Николов надживя 5 правителства, сегашното му е шесто, откакто е на поста. Явно е много ценен след като всяко правителство си го харесва.
Мартин Димитров: Аз съм човекът, който е искал многократно неговата оставка, защото смятам, че комисията не е ефективна. Кажете ми големи примери за истинска борма срещу монополите, за санкции и за защита на конкуренцията в неговия мандат.
- Не съм забелязал да има.
Мартин Димитров: Тази комисия не защитава конкуренцията и не води истинската битка с монополите. В тази комисия трябва да влязат представители на гражданското общество, представители на протеста включително. Хора, които имат репутация и заради репутацията си ще провеждат истинска политика за защита на конкуренцията срещу монополите.
Петър Славов: Ще ви споделя единлюбопитен факт. Не знам дали си спомняте, че в края на мандата на кабинета "Орешарски", беше внесен един законопроект, който предвиждаше да се обединят двете комисии - за защита на конкуренцията и за защита на потребителите. Вносител беше Йордан Цонев и се предвиждаше първоначален удължен мандат за председателя на тази обединена комисия - вместо 5, 7 години. За себе си имам предчувствие кой щеше да бъде този стар-нов председател. Слава Богу, тогава от Реформаторския блок реагирахме и го спряхме, не можаха да го изгласуват, макар че бяха на една крачка да го пробутат в последните дни на отиващия си парламент.