Жп Тракция и две поддържащи оферти играят за златния търг на БДЖ
Не една, не две, а цели три оферти са получени за обществената поръчка за ремонт на 9 локомотива, при която БДЖ ще ремонтира почти изцяло 9 локомотива, а 4 милиона лева ще заминат към частна фирма.
Ювелирната схема за насочване "в правилна посока" на парите на българския данъкоплатец бе описана подробно в разследването на OFFNews "БДЖ готвят нов подарък от 4 милиона за наши хора", а от два от общо трите ремонтни жп завода у нас - "Експрес Сервиз", Русе и "БДЖ-Кончар", на нарочна пресконференция потвърдиха, че иде реч за нагласена процедура с предизвестен победител.
"Получените оферти са три. На "Жп Тракция", на румънската "Електропутере Вефеу" и на "ТБД-Товарни превози", заявиха от пресслужбата на БДЖ в отговор на запитване на OFFNews.
Процедурата „Извършване на планова техническа поддръжка (ТП, МПР и ГПР) и извънпланова техническа поддръжка (РН) на електрически локомотиви серия 46200 и електрически локомотиви 44001 и 44002, собственост на „БДЖ – Пътнически превози” ЕООД за тригодишен период” беше удължена от БДЖ с две седмици след като в първоначално обявения срок от държавния жп превозвач бе получена само една оферта.
Веднага след това източници на OFFNews коментираха, че се търси втора оферта, именно от Румъния, която да послужи като "смокинов лист" за това, че процедурата е конкурентна и че за нея има и друг кандидат освен "Жп Тракция" (виж тук).
Появата на третия кандидат "ТБД-Товарни превози" по-скоро е изненада. Тази компания е железопътния превозвач на бобовдолския енергиен бос Христо Ковачки. Проблемът обаче е, че това дружество няма сертификат за поддръжка на подвижен състав, което е квалификационно изискване за участие в процедурата.
Собственик на "Жп Тракция" е Николай Кръстев, който е бивш заместник на шефа на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" (ИАЖА) Веселин Василев по времето когато той е управлявал жп компания, свързана с известния бизнесмен Васил Божков. Именно Василев издава лиценз за извършване на жп ремонти на бившия си заместник за извършване на ремонт на локомотиви, а компанията веднага започва да печели на конвейер апетитни обществени поръчки на БДЖ.
След разкритията на OFFNews за скандалните условия по тази обществена поръчка министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски разпореди да бъде извършен цялостен одит на процедурата.
Проверката се извършва от Звеното за вътрешен одит към МТИТС, но все още от него не са обявени резултати.