Железничарският синдикат готви национална стачка
В деня, в който БДЖ спря десетки влакове, граждани и железничари от цялата страна започнаха протести, а железничарският синдикат към КНСБ се обяви против решението и се готви за национална стачка.
"Ще организираме протести. Започнали сме подготовка – на 17-и януари в Горна Оряховица ще има по-голям митинг, който ще бъде съвместен на синдикати и граждани, заявява пред БНР Петър Бунев – председател на железничарския синдикат към КНСБ. От 12 януари бяха спрени от движение 38 влака, а други 10 ще се движат със съкратен маршрут. От първи февруари ще бъдат спрени още 90.
"Ако се премине и следващата стъпка, бъдете сигурни, че сигурно ще пламне половин България, където ще останат без влакове", категоричен е синдикалистът. По думите му междувременно ще текат и разговори с ръководството на БДЖ.
"Няма безболезнена реформа, но има реформа, направена така, че най-малко да пострадат хората, които и работят вътре, и ползват железницата", подчерта още Бунев. и допълни, че темата за спирането на влаковете не е обсъждана и с областните управители.
По предварителни изчисления, ще бъдат освободени между 1500 и 2000 служители, а като основна причина за съкращенията от железниците посочват намалената с 40 милиона лева субсидия за БДЖ за 2015 г. От ръководството на БДЖ са непреклонни – с настоящата субсидия не може да се поддържа старото разписание. Новото след 1 февруари ще включва само две трети от сегашните влакове.
Миналата седмица синдикатите се срещнаха с ръководството на БДЖ. "Вярвам, че ако има някой, който може да проведе реформа, то това е този екип", заяви бившият изпълнителен директор на БДЖ Йордан Недев.
От гледна точка на временното съществуване на предприятието най-вероятно има смисъл това, което се прави. Вярвам на изчисленията, които моите бивши колеги са провели. Но това дали решава всички проблеми – не, разбира се. Това е една мярка, която никога няма как да доведе до нещо по-добро. Тя води до спазване на някакви конкретни условия, които са конюнктурни, създадени са в момента, защото нещо друго някъде се е случило в политическата и икономическата система на държавата.
Това със съкращаването на влакове, които да повлекат след това съответния персонал, е едно логично поведение, особено като имаме предвид, че има влакове, които са меко казано нерентабилни. Трябва да се мине през някакво закриване на настоящите операции - нещо, което няма как да бъде възродено, и след това лека по лека да се изгради нещо, което да е стъпило на здрава основа.
Според Недев е разумно предложението да се промени структурата на финансиране на спрените регионални влакове, като общините да кандидатстват за субсидия от държавата и когато я спечелят, те да възлагат на БДЖ изпълнението на поръчката.
Функцията на БДЖ трябва да е социална, но тя изобщо не е такава от много време. Други интереси обслужват това дружество, да ги наречем най-общо политически. Всяко държавно предприятие е така. Във всяко държавно предприятие е заложен един много силен конфликт на интереси. Не може принципал да е държавата. Държавата не е юридическо лице. Държавата няма, формално казано, собственици. През трета ръка крайният клиент като нас и въобще гражданите на държавата са собственици на БДЖ, ако трябва да търсим релация между това кой дава парите и какво се случва с тях. Държавното дружество има мениджмънт, който очевидно не е собственик на предприятието, и принципал, който е министерство, който също не е собственик в чистия смисъл.
Недоволни от спирането на влаковете граждани ще протестират в Габрово. От града днес ще потеглят едва половината от композициите, движили се до вчера по линията Габрово – Царева ливада.