OffNews.bg

Владимиров, седни си, Слаб (2)! Има и трети протест срещу търга за нови влакове

Възможно ли е жп превозвач да чака за нови влакове повече от 10 години, да подготвя обществена поръчка в продължение на 2 години, да похарчи над 100 000 за анализи на университетски преподаватели и кантората "Ърнст енд Янг" и накрая да сътвори процедура, от която всички да са недоволни?

Да, това е напълно възможно, ако жп превозвачът се нарича БДЖ!

До вчера следобед националната компания получи възражения по процедурата за покупка на нови влакове от не една, не от две, а от цели три организации. Както OFFNews пръв съобщи, технологичният гигант Сименс, Германия внесе в деловодството на БДЖ писмо с 13 (тринадесет) страници забележки по заданието на търга за доставка на 42 влака с бюджет от внушителните 675 милиона лева.

От БДЖ по-късно потвърдиха официално, че освен Сименс и втори производител на влакове е протестирал условията на търга. А в късния следобед на вчерашния ден медията ни научи, че сериозни забележки по процедурата са внесени и от Българо-китайската търговско-промишлена палата. 

От жп превозвача, управляван от център-нападателя аматьор Владимир Владимиров, обясняват, че съгласно промените в Закона за обществените поръчки (ЗОП) заинтересованите от обявената процедура лица могат в десет дневен срок от обявяването й да изпращат искане с предложения за изменения в условията и че в това няма нищо необичайно и сензационно, но лавината от възражения ясно показва, че има сериозен проблем.

В жп бранша още преди обявяването на търга се говори, че подготвената документация е в изгода на точно определен кандидат и че обявените параметри не отговарят на амбициите в България да има по-качествена и модерна железопътна услуга.

Според информация на OFFNews голяма част от забележките в трите писма до БДЖ касаят основни елементи на процедурата и шансът документацията да бъде преправена според забележките е нищожен. Един от десетките проблемни моменти според Сименс е начинът на финансиране на сделката за новите влакове и сервизното им обслужване. 

Според заложените критерии БДЖ ще похарчи 225 милиона лева за поддръжка на новозакупените мотриси. Тези пари според жп компанията ше бъдат осигурени от ежегодната субсидия, която жп превозвачът получава от държавата. Само че влаковете в най-добрия случай ще дойдат през 2024 г., а същата тази година изтича договорът на БДЖ с държавата за осигуряване на превоз на гражданите в България. И изобщо не е ясно дали националният жп превозвач ще продължи да получава пари от хазната или средствата ще бъдат насочени към конкурентна компания. Подобен сценарий в никакъв случай не е за изключване, тъй като много жп компании в Европа разполагат с излишни локомотиви и вагони и нищо не им пречи да стартират превоз на пътници в България и да фалират БДЖ и официално за броени месеци.

Сименс и всички останали потенциални кандидати в процедурата със сигурност го знаят.

Протестирани са и други основни моменти в обществената поръчка, а именно липсата на интерсити влакове за дълги разстояния в заданието, съкратените състави на композициите, скоростта на новите возила, която бе ограничена до максимум 160 км/ч.  

В момента БДЖ до голяма степен е в патова ситуация, от която трябва да намери решение до петък.

"В случай, че възложителят приеме предложенията и извърши промени, те ще бъдат публикувани по установения ред на ЗОП и съответно срокът за получаване на документи за участие ще бъде удължен", обясняват от компанията.

За пълна промяна на заданието обаче не може да се мисли. Така че продължението на обществената поръчка със сигурност пътува към съдебната зала. Освен ако БДЖ не прояви здрав разум и не спре процедурата, но това със здравия разум е малко вероятно...