OffNews.bg

Васил Божков, Ковачки и клетото БДЖ, което пак ще го отнесе

Има съвсем реална опасност Българските държавни железници да бъдат засегнати много сериозно от действията на прокуратурата срещу бизнесмените Васил Божков и Христо Ковачки. 

БДЖ определено не е първата асоциация, с която се свързват имената на двамата богаташи. Но всеки, който е наясно с правилата за правене на бизнес в България, знае добре, че входът и изходът на закъсала държавна компания, получаваща многомилионни ежегодни трансфери от българските данъкоплатци, е хапка сладка като лотария и добив на въглища.

Ковачки съвсем открито, а хазартният му колега с близки компании, са сложили ръка на бизнес за милиони в БДЖ, от който на практика зависи дали у нас и догодина ще се движат пътнически влакове. 

Само преди два месеца националният жп превозвач подписа най-скъпоструващия си договор за ремонти. Цели 137 милиона лева ще платят българските данъкоплатци на румънския клон на френския жп гигант "Алстом" за ремонта на електрическите и дизеловите мотриси Сименс Дезиро.

Въпреки повече от щедрия бюджет, състезанието за многото милиони не бе особено оспорвано след като от процедурата бяха отстранени единственият производител на локомотиви в България - русенската "Експрес Сервиз" и германският технологичен лидер "Сименс". Доста абсурдно, но въпреки че произведе и достави мотрисите, според БДЖ реномираната компания нямала необходимите сертификати, за да ги ремонтира.

Така на финалния етап в договора за ремонта на влаковете "Алстом" имаше само един конкурент - унгарският клон на швейцарския производител "Щадлер". Те останаха втори, но не обжалваха класирането и доста миролюбиво румънците взеха въпросната обществена поръчка на максимално заложената стойност.

Очевидно бе, че от крайния резултат недоволни няма.

В договора между "Алстом" и "БДЖ-Пътнически превози" е записано, че компанията няма да разчита на български подизпълнители. А държавните ни железници щедро предлагат на румънците да им предоставят две от най-модерните си ремонтни бази - жп депо София и депо Варна. Замисълът е фирмата изпълнител на ремонтите да назначи служителите на БДЖ, работещи в тях. 

Какво обаче се случва? 

От "Алстом" започват да умуват над щедрото предложение на БДЖ, но в крайна сметка не пожелават да наемат модерните халета, които биха им свършили много добра работа при разглобяването и по-късно при сглобяването на мотрисите. Изтъкват счетоводни аргументи, като например различния размер на ДДС у нас и в северната съседка. Така в крайна сметка румънците излизат с контрапредложение към БДЖ, а именно двете модерни бази да бъдат предоставени на две външни фирми - "ЖП Тракция" и "РПВ София".

По документи и двете нямат общо с Васил Божков.

"РВП София" преди време бе част от изпадналия в несъстоятелност жп холдинга на погнатия от  Гешев магнат. Тогава дружеството оперираше под името "РВП Кьоне". След фалита активите бяха разпродадени от съдия изпълнител. В момента компанията е еднолична собственост на Михаил Иванов, а адресът й на управление е на столичната ул. Московска № 47 - на 20 метра от централата на Божков, където преди дни ДАНС и прокуратурата извършиха зрелищни обиски.

Възходът на "ЖП Тракция" през последните години е забележителен. Компанията документално се води собственост на Николай Кръстев. Той е бивш служител на компании от жп холдинга на Васил Божков. Любопитното в случая е, че лицензът за извършване на жп ремонти на въпросното дружество е издаден от изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" в Министерството на транспорта Веселин Василев. Съвсем случайно той е бивш колега и началник на Николай Кръстев в дружество на Васил Божков. Веднага след получаването на заветното разрешително за работа, БДЖ започва да залива с поръчки въпросната фирма. През последните години "ЖП Тракция" е редовен печеливш в търговете по ЗОП както при старото ръководство на БДЖ - тандема "Велко и Владко", така и при новите мениджъри, назначени след като Росен Желязков наследи Ивайло Московски.

На изключен микрофон висш директор от държавната жп компания чистосърдечно признава, че изборът му е сведен до това да подписва договори с когото трябва или да си ходи. Избрал си е да стои на работа. А че в случая става дума за далавера и сглобка, покровителствана на ниво много по-високо от това на топ мениджмънта на БДЖ, е ясно отдавна.

Повече от година и половина "ЖП Тракция" ползва неправомерно една от най-хубавите бази на БДЖ в столичния квартал Подуяне. А държавното дружество се свени да ги "покани" да си ходят оттам, въпреки отдавна изтеклия договор. Почти всички обществени поръчки за ремонти на подвижен състав на БДЖ и през миналата година на стойност много милиони бяха спечелени именно от "ЖП Тракция" и дружеството "Ти Би Ди", което съвсем официално е собственост на другия актуален клиент на главния прокурор Иван Гешев Христо Ковачки.

Енергийният бос дълги години бе най-големият клиент и съответно длъжник на БДЖ-Товарни превози. Ползваше спедитор, с който се стигаше до скандал и неплащане, оказваше се, че дружеството посредник няма активи, а в крайна сметка за държавната компания оставаха неплатени фактури за милиони. После Ковачки от клиент стана конкурент на БДЖ. Регистрира собствена жп компания, която да вози въглищата от мините му, а по-отскоро и боклука до ТЕЦ-овете му.

Сега Ковачки е на съвсем нов етап - вече държавната компания му е клиент и му плаща. И то по няколко линии. Компанията на пернишкия магнат "Гранд Енерджи Дистрибюшън” спечели обществени поръчки за доставка на ток за "БДЖ – Товарни превози” за 487 хил. лв. и за "БДЖ – Пътнически превози” за 15,2 млн. лв. Отделно Ти Би Ди спечели договори за ремонт на локомотиви също с милионен бюджет. 

Дали и как акциите на прокуратурата срещу Божков и Ковачки ще се отразят на държавните железници все още не е ясно, но опасността това да се случи е съвсем реална.

Според източници на OFFNews от БДЖ "Алстом"-Румъния изобщо няма да рискува с опитите си да вкара "ЖП Тракция" и "РВП София" в многомилионния ремонт на Дезирата. След акцията срещу хазартния магнат от компанията отново са дали крачка назад и в момента се чудят как да процедират с халетата и дали изобщо им е необходимо да разглобяват мотрисите у нас. Решението се чака до дни. 

Голямата опасност пред БДЖ е компанията да остане без здрав подвижен състав, с който да обслужва графика на движение. Той и в момента е "вързан на магия" и всеки ден има недостиг на десетки локомотиви и вагони. При провал на ремонтната програма ще се стигне до истински хаос. А тогава вероятно прокуратурата ще се поинтересува по-активно и от държавните железници - ще трябва да дадат много важни обяснения за това как и кой е диктувал избора на доставчици.