След страшните картинки и надписи, слагат и костенурка върху кутиите за цигари
Освен страшните картинки и плашещите надписи върху цигарените кутии, върху тях се появява и нов символ - костенурка с надпис „Пластмаса във филтъра“.
Причината за нововъведението е директивата на Европейския парламент и на Съвета за пластмасите за еднократна употреба. Тя налага на страните в Европейския съюз да регулират редица продукти, които са направени от, или под някаква форма съдържат, пластмаса. Директивата е приета през 2019 г. и тепърва влиза в сила в страните от ЕС.
Сред официалните цели на директивата са да предотврати и намали въздействието на пластмасата върху околната среда, по-специално водите и да насърчи прехода към кръгова икономика. Списъкът на засегнатите от новата регулация продукти включва неща като пластмасовите прибори за хранене за еднократна употреба, кутии за храна, чаши и бутилки от пластмаса, торбички, дръжки за балони, мокри кърпички и цигарените филтри.
На пръв поглед звучи доста странно, че и папиросите са включени в списъка с продукти. Причината обаче е, че филтрите на цигарите са изработени от естествен растителен полимер, който е химически модифициран и се класифицира като пластмаса, съгласно директивата.
Въпреки, че изискванията на директивата все още на се пренесени в българския закон заради липсата на работещ парламент, цигарите са първия масов потребителски продукт, който отговаря на изискванията. На пазара вече се появяват кутии на всички работещи у нас производители с този символ върху кутиите.
Това е поредният законово задължителен символ върху опаковките на цигарите. През май 2016 г. друга европейска директива - тази за тютюневите изделия, постави върху тях цветни снимки и нови текстови предупреждения, информиращи за вредата от пушенето. От май 2019 г. пък всяка кутия цигари носи и индивидуална маркировка, чрез която властите могат да проследят къде е произведена и кои са търговците, на които е продадена по пътя й към обекта за търговия на дребно. Отделно от всичко това, върху цигарените кутии се поставя и акцизен бадерол, който също заема задължително част от площта й. При това положение за търговските марки на продуктите остава много ограничено място, а те са необходими, за да може търговците и потребителите съвсем естествено да различават марките и техните разновидности, посочват специалисти от бранша.
Цигарите и тютюневите продукти като цяло остават най-големият генератор на акцизи в държавния бюджет. Постъпленията от акциз от тютюневи изделия за миналата година представляват 52% от общите постъпления от акцизи от всички акцизни стоки и са на рекордното за последните години ниво от близо 2,8 млрд. лв.