OffNews.bg

Пътищата ни станаха на юфка. Не е справедливо хората да плащат вместо тировете

Вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов ще назначи детайлна ревизия, одит на тол звеното от създаването му до 31 декември миналата година.

Днес той разговаря с браншовите организации и представители на малките и средните превозвачи в България за тол системата.

„Днешната ни среща е само началото на един диалог, преди да се прави каквото и да било”, обърна се министърът към представителите на бранша. Той изтъкна, че на срещата не е дошъл с готови решения, които да налага, а целта е била да се чуят различните мнения. 

Вицепремиерът постави основен акцент върху справедливостта при плащането за преминаването по пътищата на страната по отношение на гражданите с леки автомобили и тежкотоварните превозвачи.

Караджов попита представителите на бранша дали е справедливо българските граждани да продължават да плащат за пътища втори и трети клас, а превозвачите - не, както и дали е справедливо гражданите с леките си автомобили да плащат два пъти повече от превозвачите с тирове.

Тол таксите, които плащат превозните средства над 3,5 тона, не са справедливи. Товарните превозвачи плащат 4-5 пъти по-малко, отколкото в съседните държави, а за някои от автобусите разликата е до 20 пъти, посочи той и подчерта, че нормалното съотношение е товарните превозвачи да плащат 70 процента от пътните такси, докато у нас тежестта пада върху гражданите.

По думите на министъра основната причина за отчитаните в България резултати е взетото още на старта на тол системата решение за намаляване на тарифните ставки и въвеждането на нулева ставка за пътищата от втори клас. Той напомни, че това е била временна мярка заради пандемията и допълни, че разговорът по темата трябва да бъде продължен.

Тол системата в страната е въведена за заплащане на мрежа с дължина от 6050 километра, но реално е изключена второкласната мрежа и се таксуват само 3115 километра, допълни Караджов. През 2020 г. са събрани 267 млн. лева от винетни такси и 111 млн. лева от тол такси, през 2021 г. - 271 млн. лева от винетни такси срещу 158 млн. лева от тол такси, каза министърът. Всички автобуси, преминали през държавата ни миналата година, са генерирали 1,6 млн. лева, каза министърът и посочи, че текущата тарифа в България е 12 стотинки на километър или три-четири пъти по-ниска от най-близките до нашите тарифи в Европа.

Вицепремиерът подчерта, че актуалният обхват на системата за тол такси създава прекомерно голямо натоварване на републиканската пътна мрежа, която остава извън обхвата от тол таксуването, защото, по думите му е икономически много изгодно да се заобикалят маршрутите с платена тол такса и да се преминава по второкласните пътища, за които нищо не се плаща.

Караджов напомни, че тази мрежа никога не е била проектирана и не може да издържи на толкова интензивен и тежък трафик.

"Както ми пишат част от гражданите, по определени маршрути пътищата станаха на юфка", каза вицепремиерът.