Отвориха офертите за Летище София, но всички неизвестни остават
Битката за концесията на Летище София се очертава като изключително любопитна след отварянето на офертите на петимата кандидати в процедурата. Концепциите на консорциумите, участващи в състезанието за 35-годишния договор, са твърде различни, което прави съпоставката им доста сложна.
Предложенията на кандидатите за годишно концесионно възнаграждение варират в широки граници от 19.9 милиона евро с офертата на Манчестър Еърпорт Груп до 32.8 млн. евро при Аеропортс де Пари.
В същото време именно британската оферта е с най-внушителен размер на предлаганите инвестиции на аерогарата - над 1 милиард евро.
Единствено МАГ предлагат 460 милиона евро вложения още през първите 10 години в модернизацията на летищната инфраструктура, с които да превърнат София в регионален хъб.
“Планът ни за летище София е впечатляващ и уникален. Искаме да създадем единствен по рода си нов терминал, който да бъде гордостта на България. Архитектурният дизайн е вдъхновен от пейзажа и историческото наследство на България и отразява най-доброто от страната”, сподели Андрю Харисън, Главен изпълнителен директор на MAG Летищни услуги.
Британската оферта е в партньорство с китайската BCEG, която в момента изгражда най-голямото летище в света – Международното летище Пекин Даксинг. Офертата на компанията включва използването на български доставчици и работници за трансформацията на столичната аерогара.
Ето и основните предложения на кандидатите:
Консорциум "Витоша" - MAG/BCEG - 19.948 млн. евро годишно концесионно възнаграждение и инвестиции в размер на 1.003 млрд. евро.
Фрапорт - 21 млн. евро годишно възнаграждение и инвестиции от 615 млн. евро.
Консормциум SofConnect (Мюнхен) - 24.542 млн. евро годишно възнаграждение и инвестиции от 608 млн. евро.
Летище Копенхаген - 26.05 млн. евро на година, липсва посочен размер на инвестициите.
Airport de Рaris - 32.824 млн. евро, 903 млн. евро инвестиции.
Във всичките оферти е предвидено изграждането на трети терминал, но в две от предложенията има идея сегашният Т1, който повече прилича на селска автогара, да бъде бутнат.
Всички кандидати приемат и условието да платят авансово 550 милиона лева.
Числата обаче за момента не означават почти нищо, тъй като процесът за оценяване и класиране на офертите ще продължи поне месец.
Финансовите параметри на офертите осигуряват едва 55% от тежестта на оценката. Останалото идва от техническото предложение. Това на практика означава, че за момента всякакви сметки за това кой води в процедурата са без кръчмар.
Това бе посочено в прав текст и от транспортния министър Росен Желязков.
„Призовавам да не се спекулира с предположения за класиране и победители – отварянето на офертите не може да даде обективен отговор на това как ще изглежда класирането“, каза той.