Нов рекорд за скъпотия: 30 милиона лева за километър жп линия
Днес жп строителството в България отчете нов рекорд за скъпотия. За 20-километровото трасе между Елин Пелин и Вакарел ще бъдат изхарчени 498 800 012 лева без ДДС (598 560 014,40 лева с ДДС). Така строителството на километър от участъка излиза над 29,9 милиона лева.
Генералният директор на НКЖИ инж. Красимир Папукчийски подписа договора за модернизация на железопътен участък Елин Пелин-Вакарел. Отсечката е ЛОТ 1 от проект „Модернизация на жп участък Елин Пелин-Костенец“.
Участъкът между Елин Пелин и Вакарел е най-тежкият и труден за изпълнение от цялото трасе между София и Пловдив.
Неговата дължина е приблизително 20 км и в обхвата му попада най-големият жп тунел в България, с дължина 6.8 км, който ще бъде построен по тунелен способ и ще бъде напълно съвместим с изискванията за оперативна съвместимост. Подобно съоръжение не е строено у нас от 50-те години на XX век, когато в периода 1949-1951 г. е построен тунел Козница, свързващ Стара планина и Същинска Средна гора.
В рамките на обекта ще бъдат изградени нова гара Елин Пелин, спирка Побит Камък, Разделен пост Вакарел и връзката му с гара Вакарел. В обхвата на проекта са включени нова контактната мрежа и нови системи и съоръжения на външно електро-захранване и външно осветление на гаровите райони. Ще бъдат изградени и 2 броя двутръбни тунела с приблизителна обща дължина 1,5 км, пътен надлез и пътен подлез, 8 моста и естакади, 11 водостоци, шумозащитни съоръжения с приблизителна дължина 700 м, отводнителни съоръжения, нови системи за сигнализация и телекомуникация в гарите и междугарията и изграждане на нови системи за видео наблюдение и пътнически информационни системи.
Изпълнител на договора е ДЗЗД „Джен-Дуй жп Елин Пелин“, включващо фирмите: „Дженгиз Иншаат Санайи Ве Тиджарет Аноним Ширкети“ АД, „Дуйгу Мюхендислик Иншаат Туризм Дъш Тиджаред Ве Санайи Лимитед Ширкети“ ООД. Срокът за изпълнение е 72 месеца.
Строителството на жп участък Елин Пелин-Костенец, част от проект „Модернизация на жп линия София-Пловдив“ се осъществява със съфинансиране от Кохезионния фонд, чрез Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г.