OffNews.bg

Няма не искам: Задължават ни още 15 години да се возим само с влакове на БДЖ

Управляващата коалиция между ПП, ДБ, ГЕРБ и ДПС явно е решила да закрепости българите още 15 години да ползват само некачествените услуги на БДЖ и у нас да няма частни влакове. Това се разбра от интервю на министъра на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков пред сайта Медиапул.

От думите му става ясно, че конкурс за пътнически жп превозвач в България няма да бъде обявен, а дейността отново ще бъде възложена на постоянно източваното и зле управлявано държавно дружество. Това обрича клиентите на железопътния транспорт в България да нямат избор и да не усетят ползите от конкуренцията при превозите с влак през следващите 15 години.

"Европейският регламент дава право БДЖ директно да бъде оператор за предоставянето на тази услуга. Няма пречка да възложим на БДЖ да е оператор на пътническите превози. България получава 2 милиарда лева финансиране от Европа за покупката на подвижен състав и да търсиш вариант после да го дадеш на частен оператор е малко странно", казва Гвоздейков в интервюто.

В случай че министърът знаеше малко повече за структурирането и управлението на железопътния транспорт, то той би бил наясно, че в това държавата да купи влакове и да ги предостави за експлоатация на избран след конкурс превозвач, няма нищо странно. Напротив, такава е европейската практика.

Собствеността на оператора няма никакво значение, а това дали изпълнява услугата, срещу която ще получава по близо 200 милиона лева годишно от страна на държавата.

А БДЖ по време на досегашния си 15-годишен договор за осигуряване на превози с железопътен транспорт доказа, че не може да осигури нормална услуга на клиентите си, нито да спазва разписанието. Всичките приходи на нереформираното държавно дружеството са в пъти по-ниски от средствата, които се дават само за заплати - без да броим другите разходи!

Същото е и с експлоатацията на подвижния състав. Новите локомотиви и вагони в БДЖ бързо стават стари, мръсни и строшени. Нещо, което частен превозвач едва ли би допуснал!

И все пак директното възлагане на пътническите превози на БДЖ е и добра новина - за автобусните фирми! През следващите три петилетки те няма да имат повод за притеснение, че влакът би могъл да стане по-комфортен и привлекателен от автобуса.