OffNews.bg

Моряшкият синдикат адвокатства на Домусчиев в спора с Валери Симеонов

Моряшкият синдикат зае позиция в защита на приватизацията на БМФ от бизнесмените Домусчиеви и обвини в некомпетентност вицепремиера Валери Симеонов, който вчера се обяви за разваляне на сделката за параходството с „КЕЙ ДЖИ МАРИТАЙМ ШИПИНГ“ АД от 2008 г.

Според профсъюза лидерът на НФСБ се изказал емоционално и създавал погрешна представа за последствията от приватизацията на БМФ. От организацията заявяват, че при продължителната криза в корабоплаването, ако параходството е било останало държавно, то сега нямало да съществува, щяло да е фалирало и работните места щели да са нула. 

"След приватизацията бяха предприети мерки за оздравяване на фирмата в условията на невиждана и безпрецедентна по дълбочина криза и най-ниските в историята на корабоплаването нива на фрахтовия пазар. Старите кораби се подменяха с нови по-модерни и ефективни. Средната възраст на корабите от 29 години беше намалена на по-малко от 10 години. Държавата продаде 70 % от БМФ за 440 милиона лева, а стойността на активите и корабите само три месеца след приватизацията намаля 10 пъти поради световната криза в корабоплаването. Девет години след приватизацията бе построен и закупен един цял нов флот на стойност 570 милиона и предстоят инвестиция от още над 200 милиона през тази и следващата година /корабите вече са договорени и се строят/", заявяват от синдиката.

От организацията упрекват, че в същото време държавата не е осигурила дори една стотинка за инвестиции въпреки, че има 30 процента дял в БМФ.

"В резултат от „лошата“ приватизация и след „нарязаните“ кораби, реалната цена на дела на държавата е увеличен", посочват от Моряшкия синдикат.

Ето и още от декларацията им:

Какви работни места без нови кораби щеше да има? Трябва ли да продължава експлоатацията на корабите над 30-35 години, което е опасно за живота и здравето на моряците и никой не иска да ги наеме?! Благодарение на инвестициите, осигурени от новият собственик, след приватизацията са гарантирани сигурни и безопасни работни места на съвременни и конкурентни на пазара кораби.

За моряшки синдикат най-важно е нашите членове, българските моряци, да имат сигурно, на европейско ниво заплащане и редовно да получават възнагражденията си. Благодарение на Параходство БМФ хиляди български моряци имат осигурена възможност за безопасна и добре заплатена работа, като минимална заплата е над 1400 долара на месец, което е в пъти повече от средната за страната. Какво да се каже за капитаните главните механици, които получават над 8000 долара на месец.

Проблемът на моряците в световен мащаб е нередовното изплащане на възнагражденията. В БМФ след приватизацията няма нито един случай или ден на забавяне на моряшките заплати, съгласно Колективният трудов договор, подписан между Моряшки синдикат и Параходство БМФ. Този Колективният трудов договор гарантира условия на наемане на българските моряци на нивото на световните стандарти и дори заплащането е на по-високо ниво от изискванията на ITF.

Моряшки синдикат декларира, че няма по добре регулирани трудово-правни отношения, по сигурни, безопасни и добре платени работни места в България. Българските моряци сега могат да работят на нови, съвременни и сигурни кораби и това нямаше да е възможно без новия собственик.

Ако г-н Валери Симеонов твърди, че има проблем с приватизацията на БМФ това означава, че трябва да бъдат развалени всички приватизационни сделки в страната и отново всичко да стане отново държавна собственост. Това ли искаме? Ние сме против.

Приватизацията на Параходство БМФ е един от малкото примери за успешна такава. Новите собственици осигуриха огромни инвестиции, максимално възможния брой работни места, качествени и сигурни, перфектен Колективен трудов договор, добро и навременно заплащане за българските моряци. Това не е ли целта на всяка приватизация? Не е ли така г-н Симеонов?