ИТС: Принципът за определяне на комисионните за пътни такси е в законодателството на ЕС
По повод на разпространени в медиите през последните дни неверни твърдения* относно националните доставчици на услуги (НДУ) за електронно събиране на пътни такси, "Интелигентни трафик системи (ИТС)" АД предоставя следната информация, с цел разясняване на функционирането на компанията като важен елемент от тол системата и по-конкретно от процеса на отчитането и събирането на приходите от винетки и тол такси:
Съществуването и дейността на доставчиците на услуги са регламентирани в Европейската директива 2019/520 и Регламента за изпълнение 2020/204, задължителен за прилагане от всички държави-членки, поддържащи системи за пътно таксуване, а не са български модел за събиране на пътни такси.
Европейското законодателство въвежда необходимостта от доставчици на услуги за електронно събиране на пътни такси, в противен случай ще е налице конфликт на интереси – държавните структури, които събират пътни такси, едновременно ще налагат глоби. Доставчиците на услуги гарантират разделението в отговорностите между държавата, която правоприлага и субекта, който събира пътните такси. Съществуването на доставчици на услуги и свободният регистрационен режим гарантират липсата на злоупотреби с монополно положение, посочват от ИТС.
От компанията посочват, че европейският принцип за определяне на възнаграждението на доставчиците на услуги е в зависимост от обхвата на услугите, които ще бъдат изпълнявани от съответните доставчици. За Република България функционира смесена електронна система за пътно таксуване (тол и винетки), което разширява обема на изпълняваните от доставчиците услуги в сравнение с други държави, заявяват от ИТС.
От дружеството уточняват, че размерът на възнаграждението за предоставяне на услуги за електронно събиране на пътни такси е определен и посочен в публично оповестените от Агенция "Пътна инфраструктура" общи условия за предоставянето на услугата, които са приложими не само за ИТС АД, а за всички национални доставчици.
Това не е печалба от продадените пътни такси, а възнаграждение, с което се заплаща разработването на високотехнологични системи и скъпата им поддръжка, обезпечаването на търговските канали за заплащане на винетки и тол такси, осигуряване управлението на договори с потребители с тежкотоварни МПС, предоставянето на бордови устройства за автоматично отчитане на тол такси, осъществяване на свързаност с доставчици на декларирани данни, финансовият риск и пълната гаранция за събираемост на сумите. То е 7% и е в рамките на възприетите в Европейския съюз практики, посочват от ИТС.
Според позицията на фирмата при настоящите условия на функциониране на тол системата възнаграждението се използва основно за инвестиции и поддръжка, а не генерира печалби.
Атаките срещу нашата дейност са недопустими в правова и демократична държава, която разчита на частната инициатива и капитали, както и на стимулиране на конкурентоспособността. "Интелигентни трафик системи" АД инвестира сериозен финансов и експертен ресурс за създаването и поддръжката на високо технологични системи, чрез които осигурява бърз и удобен достъп на всички български и чуждестранни потребители до услугите за пътно таксуване, завършва позицията на фирмата.
*Б. ред. - Казусът, който ИТС визира е описан тук.