OffNews.bg

И втори производител поиска пълна промяна на търга за влакове на БДЖ

И втори производител на влакове е внесъл възражения срещу обществената поръчка на БДЖ за доставка на 42 нови влака, която е с бюджет от 675 милиона лева. Това заявиха за OFFNews от пресслужбата на националния превозвач.

Както вече съобщихме гигантът Сименс е внесъл 13 страници с възражения по дискриминационни клаузи на обществената поръчка.

Сега през следващите три дни БДЖ ще трябва да реши дали приема забележките и да преправи изоснови заданието, или да продължи сегашната процедура, за която е ясно, че ще бъде атакувана в Комисията за защита на конкуренцията. И твърде вероятно след това ще бъде съборена в съда.

"Във връзка с отправени запитвания Ви информираме, че съгласно ЗОП заинтересованите от обявената процедура лица могат в десет дневен срок да изпращат искане с предложения за изменения в условията на съответната поръчка. Именно такова е изпратеното от Сименс писмо, както и от още един производител, в което няма нищо необичайно и сензационно и не е обект на обществено обсъждане и коментари. В случай, че възложителят приеме предложенията и извърши промени, те ще бъдат публикувани по установения ред на ЗОП и съответно срокът за получаване на документи за участие ще бъде удължен", гласи официалният отговор на БДЖ.

Според информация на OFFNews някои от водещите производители на влакове в света и браншови организации вече пишат жалбите си срещу обществената поръчка.

Най-голямото безумие, безспорно, е това, че производителят ще поеме поддръжката на закупените влакове само за 15 години, а не за 30 както бе в първоначалния вариант. А за сервиза се плаща извън цената на мотрисите. За първите 15 години, през които новите влакове почти не се развалят, доставчикът ще вземе кеш от 225 милиона лева. За вторите 15 години от експлоатацията, когато новите влаковете ще започнат да окапват като зрели круши и ще се налагат далеч по-скъпи ремонти, БДЖ ще трябва да се оправят сами.

Освен това жп превозвачът поръча влакове, които към ден днешен са напълно морално остарели - със скорост до 160 км/ч. Наистина сега в България почти няма железен път, на който да вдигнат повече, но не трябва да се забравя, че дори в най-оптимистичния вариант, който няма да се случи, новият подвижен състав трябва да дойде през 2024 г. После ще бъдат ползвани още 30-40 години. Минимум.

Миналата година БДЖ пращат писма до четири производители на влакове за евентуалната цена за доставка на нови влакове. Получените оферти обаче имат твърде малко общо. Най-ниската е на полската ПЕСА Бидгош, която обещава доставка по задание срещу 390 милиона лева. Трите други производители обаче дават драстично по-високи цени. Става дума за далеч по-сериозни производители като Сименс, Щадлер и Шкода. Въпреки това БДЖ решава да обяви търга с бюджет, който е много далеч от средната цена на четирите оферти и се доближава единствено до предложението на ПЕСА. Което създава съмнения дали процедурата ще е честна.

Освен това според заданието БДЖ ще ни вози в обикновени мотриси, като тези между Перник и София, от столицата до Варна - пътуване, което продължава минимум 9 часа. Вагоните ще са безкупейни, местата за големи куфари - почти никакви. При това мотрисите ще са къси с 230 места и според жп специалисти никога няма да изплатят разходите за закупуването им.