И в миналото рафинерията в Бургас е работила без руски петрол. Няма технологична заплаха
"И в миналото си рафинерията в Бургас е работила с неруски петрол. Имало е периоди, в които е бил преобладаващо неруски. Тоест няма технологична заплаха по тази линия - категоричен е икономистът Георги Ганев, депутат от "Демократична България" и председател на Подкомисията за контрол на публичните средства към Народното събрание, пред Нова тв. - Руският сорт, така нареченият Урал, има определени характеристики, които са различни от тези, да речем, на арабските петроли, но рафинерията може да се пренастрои."
Според него въпросите са два: може ли да се работи с неруски петрол и какви ще са цените на петрола, с който ще се работи след това. Отговорът на първия е ДА, а за втория предположи, че цените ще са по-високи, отколкото в момента, но на въпроса "С колко?" "към момента не може да има добре информиран отговор".
Той се усъмни в правотата на очакванията на Мика Зайкова (ИТН) бензинът и дизелът да стигнат до 5-6 лева за литър. "Много уважавам госпожа Зайкова, но бих искал да видя разчетите, върху които е направена тази прогноза. На мен ми се струва, че чак толкова много няма да се увеличи цената. Разбира се това почива на някаква надежда, че въоръженият конфликт недалеч от България няма да трае дълго време”, коментира Ганев.
Според него пазарът на горива за крайния потребител страда не само от цената на петрола, а и от "сериозни неуредици в структурата на българския пазар на горива, и особено липсата на достатъчно конкуренция по линия на доставките, включая един голям въпрос, който с колегата Мартин Димитров отдавна повдигаме - за складовете, за достъпа до складовете, така че да може да има по-голяма конкуренция между търговците на горива и оттам конкуренцията да натиска цените за крайния потребител малко надолу".
"През годините сме идентифицирали, че там е по-големият проблем за българския краен потребител, отколкото цената на изходната суровина", подчерта икономистът.
Той смята, че е възможно да се внасят бензин и дизел с цистерни от съседни страни - Румъния, Гърция. "Въпросът е да се облекчи този режим, за да бъде подложен "Лукойл" и неговият производствен капацитет на малко по-сериозна конкуренция без никакво желание да унищожаваме "Лукойл". В крайна сметка всички тези производства съществуват не за да съществуват самите те, а за да обслужват крайния потребител."
"Дори да продължи да се покачва цената поради общия инфлационен процес, тя ще се покачва с по-малко, отколкото би се покачвала, ако продължи това квазимонополно положение на този пазар", каза още той.
Запитан дали властите нарочно поддържат настоящото положение депутатът отговори така: „Нашите съмнения с колегата Димитров са, че за последните десетина години е било поддържано, да. Опитите на хора като, светла му памет, Ваньо Танов да се опита да подложи този процес на някакъв контрол не постигнаха никакъв успех. Въпросът е да се направи така, че и с измервателни уреди, и с достъп до складовете, включая с признаване на складове извън България за български данъчни складове, което е напълно възможно по европейските регламенти, да се подложи този пазар на по-голяма конкуренция”.
Признаването на складове извън България за български данъчни складове е важно, защото "конкуренти на сегашните доставчици на бензини ще могат да доставят бензини и тези конкуренти, опитвайки се да завладеят пазарен дял, ще го правят, предлагайки малко по-ниски цени".
Никой бизнес не обича да е подложен на конкуренция, но трябва да свикнат с тази мисъл и тези търговци в България - отбеляза Ганев.
Относно цената на газа Ганев заяви, че азерският газ е договорен на много добра цена. „Азерите сега имат интерес тази цена да се промени. Не виждам как може да поевтинее газовият микс в България”, заяви Ганев.
Той е привърженик не на диференцираното ДДС, а по-скоро на идеята цялостната ставка на ДДС да се свали, доколкото позволява бюджетът. Разчетите може да я пратят и на 18%, както беше едно време, припомни той.
Друга теза за готовността на рафинерията да работи без руски петрол изрази Светослав Бенчев от Българска петролна и газова асоциация пред БНТ. Според него тя се нуждае от година и половина, две, за да направи необходимите технологични промени и ако през това време България спре вноса от Руската федерация, няма да има откъде да се снабди с гориво.
"В момента рафинерията не може да работи без руски петрол. Ако сега се спре вносът, няма да има с какво да работи рафинерията. За да бъдат направени необходимите технологични промени и да премине изцяло на друг петрол, най-вероятно ще трябва рафинерията да спре за известно време. Това е нормално, случва се при всички рафинерии. Но ако рафинерията спре сега - без необходимия запас от нефтопродукти, това ще се отрази сериозно у нас. Никой от съседните пазари няма да може да запълни липсващите количества. Така че тогава няма да си говорим за цена на горивата, а за това има ли такъв продукт" - каза Бенчев.