Брюксел настоява да пуснем няколко жп превозвачи
Интензивна комуникация по оста София-Брюксел тече през последните дни. В момента от Еврокомисията над българските власти се оказва сериозен натиск по условията на бъдещия договор за предоставяне на пътнически железопътни превози у нас. Основното искане е контрактът да бъде разделен на няколко лота, които да позволят влаковете в България да се обслужват от различни оператори, научи OFFNews от свои високопоставени източници от жп сектора.
Проблемът е повече от сериозен, а времето за решение - съвсем малко.
Министерството на транспорта и съобщенията, управлявано от навреме пребоядисалия се министър Георги Гвоздейков, се опитва всячески да уреди закъсалата държавна компания БДЖ с договор за обслужване на всички линии за още 15 години.
Това не означава нищо друго освен продължаване на кражбите и на съсипването на българските железници. Формално в конкурса за обслужване на обществените жп превози ще могат да участват лицензирани железопътни превозвачи от всички държави от ЕС, но реално няма да се яви нито един. Просто в момента няма луд, който да иска да извършва услуга с разнебитените влакове на БДЖ и да плаща заплати на демотивирания им персонал, който се интересува само от датите за заплата и аванс.
От ЕС настояват договорът за пътническите железопътни превози да бъде разделен на обособени позиции, което би създало условия за известна конкурентност. За БДЖ обаче това е много сериозна заплаха, тъй като веднага ще се види, че обслужването на клиентите може да бъде много по-качествено и по-ефективно и то с персонал, който е в пъти по-малък от този на държавния превозвач. Естествено, това не е в интерес и на синдикатите, тъй като "плащачите" на членския им внос ще станат излишни.
15-годишният договор за железопътните пътнически превози е изключително сладка хапка, която БДЖ не иска да дели, защото компанията получава компенсации от държавата за всички икономически неизгодни маршрути. Става дума за милиарди евро от джоба на българските данъкоплатци, независимо дали някога са се качвали на влак или не.
Крайното решение по казуса се очаква да стане факт след броени дни. Процедурата за избор на нов пътнически жп превозвач през следващите три петилетки би трябвало да стартира в края на този месец.
До момента лиценз за пътнически превози с влак освен БДЖ има и пловдивската частна компания ПИМК. Дружеството обаче засега има интерес само към отделни маршрути, които биха били икономически изгодни, например София - Бургас. Замисълът на компанията е да намали спиранията по маршрута и съответно да съкрати времето за пътуване, а освен това да превозва на платформи личните автомобили на пътниците. По този начин те биха могли да избегнат задръстванията и рисковете от апаши на пътя по магистрала "Тракия".