OffNews.bg

Българският сухогруз Рожен ще мине първи по зърнения коридор от Одеса

Българският кораб за насипни товари (сухогруз) „Рожен“ ще е първият плавателен съд, който ще премине по зърнения коридор от Черноморск до контролния пункт в акваторията на Черно море в близост до румънското пристанище Сулина, съобщи специализираното издание Ukrainian Shipping Magazine (USM) .

Сухогрузът на българската компания „Параходство Български морски флот“ АД е пристигнал в Украйна още през зимата и на 21 февруари е влязъл в пристанището на Черноморск. „Трансбалктерминал“ е трябвало да го натовари тогава с експортно зърно.

Войната променила първоначалните планове на компанията и моторен кораб „Рожен“ се оказал блокиран в украински води. Едва след два месеца през април корабособственикът успя да направи ротация на екипажа. По време на съвместна пресконференция с украинския президент Володимир Зеленски премиерът Кирил Петков беше заявил, че Украйна има план за извеждане на кораба от Черноморск, но това не се случи.

Сега, по информация на USM „Рожен“ е получил възможност да напусне Черноморск и да стане първопроходец на зърнения коридор, организиран благодарение на Истанбулското съглашение. Според портала корабът е натоварен с 40 хиляди тона царевица. Първоначалната дестинация е била в Испания, но сега според сайта за проследяване на плавателни съдове MarineTraffic сухогрузът ще плава до Великобритания.

Хидрографската станция Одеса – Навтекс определи координатите на маршрутите за съдовете зърновози, които ще излизат от украинските пристанища в посока Турция. Коридорите ще работят всеки ден от 6:00 до 20:00 часа по Киевско време. Плавателните съдове ще напускат пристанищата и ще продължат по коридора само водени от украински буксир. Безопасността на конвоите ще се гарантира от турските фрегати от типа МЕКО F243 «Йълдъръм» и F242 «Фатих» и една подводница, които в четвъртък преминаха Босфора и вече се намират в Черно море. След формирането на конвоя корабите ще продължат по зърнения коридор. От хидвографската станция са предупредили екипажите, че трябва да бъдат особено внимателни заради високата опасност от дрейфащи мини.

След проплаването на зърнения коридор корабите трябва да спрат в определен квадрат в Черно море, недалеч от румънския град Сулина. Там при влизане и излизане съдовете ще бъдат инспектирани от участниците в Истанбулското съглашение. В тази точка ще се формират и конвоите в обратна посока към украинските пристанища.