Българският дизел сред най-скъпите в Европа преди акциз и данъци
В България плащаме една от най-високите цени за дизел и бензин, след като от нея се махнат акзиците и данъците, показва справка в сайта на Европейския енергиен портал.
Цената на дизела у нас без акциз и данъци е 0,645 евроцента.
Дизелът е по-скъп само в Дания, Гърция и Малта, където съответно струва 0,701, 0,667 и 0,668 евроцента.
Средната цена на дизела в Европа без таксите е 0,576 евоцента, което значи, че тук плащаме грубо с около 6 евроцента повече на литър от другите страни на Стария континент.
Excluding taxes - без такси Еxcise duties - акциз VAT-ДДС Retail price - крайна цена
Високата разлика означава, че българските производители и търговци на гориво са и на най-голяма печалба сред своите колеги от Европа.
При бензина нещата стоят малко по-различнo за крайния потребител.
За най-употребявания бензин Евро95 сме в топ 10 по висока цена без акцизи и данъц.
Разликата между България и другите страни е между 1 и 10 евроцента.
Защо не започнем да внасяме гориво от държавите, където е по-евтино?
Бившият енергиен министър Трайчо Трайков смята, че причината за това са междинните складове, 80% от които стоят в едни и същи ръце.
Пред bTV той разказа: "В България никой не иска да се кара с водещите играчи в бранша. Вносът на гориво не е малък, но въпросът остава защо цените са толкова високи. Отговорът трябва да се търси в междинните складове и тръбопроводите. КЗК беше обяснила това в началото на 2012 г. - защото 80% от складовете са в едни и същи ръце".
"Факт е, че веригите се оптиват да създават помежду си някаква конкуренция. както във ОПЕК (организацията на страните износителки на петрол) страните уж са един картел и решават заедно нещата, но лъжат. Така и веригите използват трикове, които не са обект на споразумение, като отстъпки за лоялни клиенти, за повторно зареждане", каза още Трайков.